Direktlänk till inlägg 4 december 2007

Vattenfalls kris i Tyskland gav inte utslag på riskmätaren

Av Mattias Josefsson - 4 december 2007 07:03

I juni drabbades Vattenfall av två incidenter vid kärnkraftverken i Brunsbüttel och Krümmel i Tyskland. Kärnkraftverken snabbstoppades och alla nödvändiga åtgärder vidtogs. Ingen av händelserna gav utslag på riskmätaren men full effekt på krismätaren.

– Allt hanterades korrekt och rapporterades självfallet till myndigheterna, men mot allmänhet och media fanns ingen öppenhet därför blev vår kris som den blev. Vårt sätt att kommunicera skapade krisen, säger Knut Leman, kommunikationsdirektör på Vattenfall i Informatörsföreningens nyhetsbrev nr 7 2007.

 

Det intressanta med fallet, som inte är unikt, är att det tydligt visar kommunikationens betydelse, vikten av att förstå mottagarens villkor och att den upplevda och den faktiska verkligheten kan vara två vitt skilda saker.

 

Peter Malmsten, medieanalytiker på omvärlds- och medieanalysföretaget Cision, skriver i sin bok Mediebilden i verkligheten (Liber 2002) om de två olika verkligheterna. Han skriver bland annat om slutsatser som medieforskaren Lennart Weibull vid Göteborgs universitet kommit fram till.

 

”Det gamla talesättet att om inte kartan och verkligheten överensstämmer så är det verkligheten som gäller, stämmer inte när det gäller medier. Kartan, den bild av verkligheten som medierna tecknar, är ofta starkare i människors medvetande än den objektiva sanningen, som få har sett. Som en konsekvens av det måste också företag och organisationer vara medvetna om att det är viktigt att agera både mot verkligheten och kartan, alltså medierna. Det kan vara så att det största problemet blir att hantera medierna, inte konsekvenserna av det ursprungliga problemet.” (sid. 11)

 

När Vattenfall förstod att kartan visade något helt annat än verkligheten var den mediala krisen redan ett faktum. Den eskalerade i samband med att Tysklands förbundskansler Angela Merkel mer eller mindre tvingades ut i rampljuset för att ge kommentarer.

 

Vattenfall har efter händelsen visat på handlingskraft. Kommunikationschefen och chefen för kärnkraften har fått gå. Likaså vd för Vattenfall Europé. Ett speciellt krisrum inrättades vid huvudkontoret i Berlin där ledningen fortfarande träffas varje morgon för att utvärdera och bedöma opinionsläget och aktuella händelser, skriver Informatörsföreningens nyhetsbrev.

 

I september inleddes en stor annonskampanj med syftet att öppna för dialog med allmänheten, via möten, internet och telefon.

 

Allt detta på grund av en kris som inte ens gav något utslag på riskmätaren.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards