Senaste inläggen

Av Mattias Josefsson - 25 april 2008 20:21

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Det råder bråda tider på Berghs. Klockan går för fort och för mycket återstår att göra. Men det är roligt. I veckan har arbetsgruppen för Södertälje kommun vänt och vridit på kommunikationen, dramaturgin, sökt efter kanaler och verktyg och aktiviteter som passar in med det koncept vi fastnat för.

 

Tanken om att bygga kommunikationen kring den storytelling som jag lagt ut tidigare, har svalnat betydligt under veckan. Men den finns fortfarande kvar. Men som det är just nu passar det inte in.

 

Vi har också arbetat med att identifiera händelser före, under och efter vår planerade aktivitet för att på så sätt kunna skapa pr på ett naturligt sätt. Dessutom har vi identifierat ett 30-tal kanaler och verktyg, här är ett tiotal av dem:

 
  • Företagens och kommunens fakturor och andra administrativa kanaler
  • Företagens packningar
  • E-post från företagen, föreningar och kommunen
  • Företagens, kommunens, föreningarnas och projektets hemsidor
  • Match- och träningströjor i lagen
  • Lokala förebilder och opinionsbildare
  • Externa förebilder kopplade till företag, organisationer och föreningar.
  • E4 & E20 – digitaltavlor klocka nedräkning samt ambassadörer
  • Södertälje Syd
  • Företagsbilar, bilar i föreningar och i kommunbilar
 
Av Mattias Josefsson - 23 april 2008 20:56

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


– Det pratas för mycket om hur man ska prata om CSR och för lite om vad är och hur företag ska arbeta med det.

Det konstaterade Maria Grafström, en av författarna till boken CSR: Företagsansvar i förändring, när boken presenterades vid Historiska museet i Stockholm i kväll.

 

Tillsammans med medförfattarna Pauline Göthberg och Karolina Windell frågar hon sig om det köpa ansvar för pengar. Som exempel nämndes bland annat IKEA som i höstas sålde kramdjur och där tio kronor av intäkterna gick till välgörande ändamål.

– Tar IKEA något ansvar genom denna aktivitet eller är det konsumenten som tar ansvaret, frågade de retoriskt.

 

Författarna ser en tydlig förändring av diskussionen av socialt ansvarstagande i det offentliga rummet.

– För tio år sedan var debatt polariserad. Då handlade det debatten om företagen skulle ta ansvar eller inte. I dag är ansvaret accepterat i alla läger. Nu diskuteras snarare hur ansvaret ska redovisas.

 

Bland annat presenterade nyligen näringsminister Maud Olofsson hur statliga bolag ska redovisa sitt sociala och miljömässiga ansvarstagande.

 

Men författarna efterlyser en djupare debatt.

– Hur definierar vi socialt ansvarstagande och hur ska företag ta ansvar?

Av Mattias Josefsson - 22 april 2008 19:07

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Igår bröt konflikten ut mellan Vårdförbundet och Sveriges kommuner och landsting, SKL. Jag ställde mig då tveksam till att Vårdförbundet valt att lösa ut en konflikt. I dag ställer sig flera förbund avvaktande till Vårdförbundets agerande, visar en rundringning som TT gjort och SR Ekot refererar. Som jag ser det är Vårdförbundet – likt Kommunal 2003 – som förlorar på en lång konflikt.

 

Kampviljan hos Vårdförbundets medlemmar är stark, mycket stark, för stark, för att den ska vara bra för förbundets ledning. Redan nu börjar det dofta svekdebatt i spåren av de avtal som parterna slutligen ska underteckna. Oavsett hur bra förhandlare förbundet har liknar förhandlingen ett kamikazeuppdrag.

 

Trycket från medlemmarna på löneökningar på 15 procent under en tvåårsperiod – vilket ska jämföras med de 10,2 procent industriarbetarna fick under en treårsperiod – är enormt. I dag överlämnades en namninsamling till regeringen med 30 000 namn där var tionde sköterska hotar att säga upp sig om man inte får igenom sina krav.

 

Visserligen visar TV4 Nyheternas opinionsundersökning att hela 73 procent av svenskarna stöder Vårdförbundet. Men trots TCO:s fyndiga stödkampanj är opinionen snabbrörlig och definitivt ingenting att luta sig mot om konflikten tickar iväg.

 

Vårdförbundet behöver sätta in alla resurser man har för att kyla av denna hetta som råder i leden för att förbundet ska kunna baxa ett nytt avtal i hamn och samtidigt kunna behålla heder och jobb. Man ska komma ihåg att ledningen sade ja till det andra och senaste medlarbudet men tvingades backa efter att avtalet möts av sputt och spe av en tvärilsk kongress.

Av Mattias Josefsson - 21 april 2008 20:18

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Med risk för att uppfattas som att svära i kyrkan sällar jag mig till den lilla skara som ställer sig på arbetsgivarens sida i den pågående vårdkonflikten mellan Sveriges kommuner och landsting, SKL, och Vårdförbundet.

 

Medlarna i förhandlingarna har lagt fram två bud till parterna. Både SKL och ledningen för Vårdförbundet sade ja till det senaste medlarbudet. Budet innebar bland annat löneökningar på 4 procent i år och 2,5 procent nästa år. Lägsta lönen skulle höjas till att bli 21 100 kronor i månaden från och med den 1 augusti nästa år.

 

Sjuksköterskorna är väl värda denna höjning – och mer därtill. Men löneökningarna måste ske i takt med vad samhällsekonomin och samhällspsykologin klarar av.

 

Sedan industriavtalets tillkomst har Vårdförbundets medlemmar fått mer än genomsnittet – och det är de väl värda. Men takten för hur snabbt dessa ökningar sker får inte vara för stor i förhållande till andra grupper i samhället. Då riskeras hela den svenska lönebildningen. Det vet Vårdförbundet.

 

Förbundet borde i stället värna om de ökningar medlemmarna har fått – och erbjudits i denna avtalsrörelse. Risken är annars uppenbar att deras allt för hetsiga kompensationskrav slår tillbaka på dem själva genom att opinionen vänds mot dem.

 

Jag menar att SKL skulle kunna vinna opinionens öra genom att kommunicera vad det är Vårdförbundet har sagt nej till. Det lyckas inte arbetsgivaren som det är nu.

Av Mattias Josefsson - 19 april 2008 17:38

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I slutprojektet Södertälje kommun äntrar arbetsgruppen nu en ny fas. Nu handlar det att omvandla Project Think till något verkligt och visa hur vi ska marknadsföra Project Think. PR – publika relationer i icke-köpta kanaler – blir avgörande i arbetet. För mig handlar det nu om att ta fram en pr-plan och hitta de rätta – och kreativa – kanalerna för att nå slutmålgruppen.

 

Det handlar också om hur själva Project Think ska byggas upp dramaturgiskt. Var ska fokus i kommunikationen ligga och när ska kommunikationen skifta och hur. Lars Palms genomenkla modeller i Kommunikationsplanering hjälper till att sortera tankarna.

 

Har du några spontana tips på kanaler och dramaturgiska grepp?


P.S Såg förresten att bisonblog lagt ut webfilm från förmiddagen av Disruptive Media i onsdags. Värt att titta på.

Av Mattias Josefsson - 18 april 2008 18:29

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I dag presenterade gruppen för slutprojekt Södertälje kommun vårt koncept Project Think för kund. Konceptet inspireras bland annat av Earth Hour och Tap Project och bygger på kärnan och periferin i den varumärkesidentitet vi byggt upp sedan tidigare.

 

Detta är en skiss på storyn om vad Project Think går ut på:

Zamba är en 28-årig fyrabarnsmor som bor i byn Malawa i Moçambique. Varje dag tvingas hon tillsammans med andra kvinnor i byn vandra i tre timmar för att hämta vatten till familjens hushåll.

 

Vandringen är både tung och riskabel. Varje dag utsätter Zamba sin kropp för hård belastning. Risken för att drabbas av malaria är stor. Varje år dör upp till tio kvinnor i byn på grund av vattentransporten. Zamba har sett både sin mor och tre av hennes systrar falla offer för den farliga men livsnödvändiga transporten av vatten.

 

Men nu ska Zamba få hjälp. I ett världsunikt projekt samarbetar Södertälje kommun med det lokala närings- och föreningsliv med Unicef för att hjälpa Zamba i att få vatten till huset.

 

Under två veckor ska frivilliga och uppfinningsrika människor samlas för att försöka arbeta fram en lösning på Zambas problem. Södertälje har en bred flora av kompetens.

 

Södertäljes insatser för att hjälpa människor i nöd har redan i dag väckt uppmärksamhet över hela världen. Södertälje i sig är i dag ett resultat av en rad olika kulturer. Här möts ett otal nationaliteter.

 

Här blandas ny teknik och industriforskning med företag som vuxit fram genom tron på den långsiktigt hållbara utvecklingen.

 

Södertälje skapar vinnande krafter. Ett bevis på det är att staden har flest elitidrottslag i förhållande till sin storlek.

 

Allt detta har lett fram till att Södertälje i dag är en av landets mest framgångsrika och lönsamma kommuner och i dag anses vara Sveriges kreativaste kommun med bäst förutsättningar att möta framtiden. Södertälje kommun, företagen och föreningslivet vill dela med sig av sitt nytänkande och på så sätt hjälpa Zamba.

 

I Södertälje finns inga gränser mellan näringsliv, föreningsliv och kommun. I Södertälje är ansvaret gränslöst. Södertälje skapar vinnare. I Södertälje möts idéer.

Av Mattias Josefsson - 17 april 2008 10:01

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Jag håller på att skissa på pr-planen i slutprojektet för Södertälje kommun. Även om vi i gruppen ännu inte har satt ner foten exakt för hur vårt koncept ska utformas (det är därför som jag inte har varit tydlig på bloggen med vad vi ska göra) känns det ändå som om storytelling kan bli ett viktigt verktyg i pr-arbetet.

 

Därför har jag plockat fram Storytelling – marknadsföring i upplevelseindustrin av Lena Mossberg och Erik Nissen Johansen ur bokhyllan för att låta mig inspireras. I bokens inledande kapitel beskriver författarna hur restaurangen Farbror Hjördis i Göteborg kom till och vad som gjorde den framgångsrik under de 10 år som den fanns. Hela framgången är uppbyggd på en historia – en story.


Varför storytelling?

Själva produkten och de rationella argumenten är lätta att efterapa. Det krävs något mer. Historier talar till mänskliga behov som gör livet meningsfullt. Historier involverar oss känslomässigt och stimulerar fantasi och föreställningar. Historier fastnar i minnet.

 

I eftermiddag ska gruppen träffas och stämma av med vår handledare Martin Nordlinder. Imorgon presenterar vi konceptet för Södertälje kommun.

Av Mattias Josefsson - 16 april 2008 16:38

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Jag, eller snarare bloggen, fick i dag ta emot ett pris av Mahir PR. Fredrik Pallin och Ola Spännar utlyste i samband med en föreläsning i början av februari en bloggtävling i klassen. Jag knep ett pris i en specialinrättad kategori - Life-Time Achievement Award.

 

Motiveringen löd något i stil med: ”För troget bloggande under hela skoltiden. Med inlägg från klockan 04.00 på morgonen och framåt är han ett föredöme för bloggosfären.”

 

Hmm… stora ord om en liten blogg. Men det är klart; som erfaren och numera prisad bloggare frågar jag mig vad som finns kvar att uppnå. Har jag nått toppen på min bloggkarriär? Är det dags att lägga bloggen på hyllan?

 

Nej, det får hänga med ett tag till. Skål!


Detta inlägg har blivit pingad på Twingly Beta.

Ovido - Quiz & Flashcards