Senaste inläggen

Av Mattias Josefsson - 7 april 2008 08:21

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Hotell- och restaurangfacket, HRF, tappade under förra året 9 900 medlemmar, vilket motsvarar 17 miljoner kronor i minskade medlemsintäkter. Utslaget per förlorad medlem blir inkomstbortfallet 1 717 kronor.

 

Med tanke på att facken under förra året förlorade närmare 180 000 medlemmar blir det gemensamma inkomstbortfallet stort. Om HRF:s siffror är allmängiltiga för alla förbunden motsvarar bortfallet 309 miljoner kronor.

 

Därtill kommer de minskade anslag som centralorganisationerna fick, som baseras på förbundens medlemsantal. För LO innebar medlemstappen sammanlagt 20 miljoner kronor. Därutöver förlorar även varje avdelning i alla förbunden inkomster.

 

Men trots dessa gigantiska summor är det inte det som är allvarligast. För nu står hela den svenska modellen på spel. Nyligen konstaterade Anders Kjellberg, sociolog på Lunds universitet, att facken inte förlorat så många medlemmar ett enskilt år sedan storstrejken 1909. Enligt hans beräkningar sjönk organisationsgraden från 77 till 73 procent förra året.


LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin är oroad:

– Nu är vi bekymrade. Allvarligt bekymrade. Facket kan inte tappa fler medlemmar om dagens modell för arbetsmarknaden ska fungera, sade hon nyligen till LO-tidningen.


Den kritiska nivån är nådd, anser hon. Ändå pekar kurvan fortsatt nedåt. Under årets två första månader förlorade Kommunal, Handels, IF Metall och Hotell- och restaurangfacket sammanlagt närmare 5 000 medlemmar.

Av Mattias Josefsson - 5 april 2008 09:53

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Tänkt dig att du går till grannen för att låna socker. När grannen öppnar dörren är han i full färd med att dammsuga. Under ärmen på den slitna t-shirten kan du skönja en tatuering i form av Electrolux varumärke.


Grannen ser att du stirrar på tatueringen och drar upp ärmen och visar stolt märket som han låtit rista in på sin kropp. Samtidigt säger han:

– Det går inte att förklara, det är bra sug, den funkar bra och det låter bra. Jag har använt andra dammsugare men då fick jag utslag. 


Han rättar till ärmen och samtidigt noterar du att den slitna t-shirten också har en E-lux symbolen liksom bältet runt midjan. 


Det låter inte speciellt troligt att detta skulle inträffa. Inte med varumärket Electrolux i alla fall. Men byt ut Electrolux dammsugaren mot en motorcykel och varumärket Harley Davidsson. Då blir situationen en helt annan.

 

Även när vi byter ut Electrolux mot varumärket Scania ökar sannolikheten att händelsen ovan ska inträffa.

 

Scanias långsiktiga arbete med att bygga upp lojalitet med sina förare är omskrivet i både böcker om lojalitet och varumärken och senast i dag i en artikel i SvD:s Näringsliv. Citatet ovan är – något omskrivet för att passa in – direkt hämtat från artikeln.

 

När jag läste den välskrivna artikeln av Hanna Dunér slog det mig att Scania har gjort en resa från att vara en produkt med funktionella fördelar till att även erbjuda emotionella och självuttryckande fördelar. Men Scania erbjuder även någonting mer.

 

Om min sambo tar på sig ett par svindyra högklackade skor gör hon inte det för att de är funktionella eller för att de känns sköna att ha på sig. Hon vill visa något inför andra, det vill säga uttrycka sig själv genom sitt skoval. De högklackade skorna kan min sambo ta av sig.

 

Men en tatuering på armen är enligt min mening vare sig att betrakta som resultatet av en emotionell eller självuttryckande fördel. Det krävs ytterligare en nivå – den självidentifierande fördelen– för att beskriva tatueringen ur ett varumärkesperspektiv.

– Det som Volkswagen köper är inte ett företag som tillverkar lastbilar, utan snarare en oerhört stark kundlojalitet. Det starka varumärket är bästa skyddet för att Scania kommer att fortsätta att finnas kvar, säger Johan Gromark på varumärkesbyrån Label till Svenska Dagbladet.

 

Kunden har blivit ett med varumärket och relationen har blivit så stark att kunden är beredd att brännmärka sig själv med varumärket – frivilligt. En starkare relation går knappast att få, för ingen är väl beredd att svika sin egen identitet.

Av Mattias Josefsson - 4 april 2008 21:04

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Det börjar närma sig slutet av året på Berghs. Det märks. Tempot har vridits upp ytterligare något varv. I dag träffade klassen den förre MUF-ordföranden och numera europaparlamentarikern Christofer Fjellner som pratade om lobbying i EU-parlamentets representationskontor på Östermalm.

 

Han pratade om skillnader mellan riksdagen och EU i hantering och beslutsvägar och hur det påverkar en PA-konsults möjligheter att påverka. Ett konkret och bra samtal.

 

Innan dess gick Nils Liliedahl, OMX Nasdaq, igenom grunderna i noteringsavtalet och resonerat kring IR, Investor relations. Tidigare i veckan pratade även Michael Wallin, Citigate, om IR men då mer på ett övergripande plan.

 

Hela torsdagen ägnades åt snack. Föreläste gjorde bland annat Elaine Bergqvist, tidigare Zebra numera Ronge kommunikation, om retorik och härskarteknik. Hon gav nyligen ut en bok i ämnet.

 

I onsdags träffade vi Fredrik Andersson på Prime PR i Gamla Stan. Han berättade om några lobbying-case och gav flera handfasta tips på var man bör tänka på och hur man kan bygga upp lobbyingarbetet dramaturgiskt.

 

I måndags föreläste Magnus Eriksson från Piratbyrån om deras syn på upphovsrätt och fildelning. Den filen delar inte jag, typ.

 

En hel del tid har också ägnats åt slutprojektet Södertälje. Vi i gruppen har pratat och pratat och pratat. Vi ser alla samma sak men kan inte/vågar inte sätta ned foten och få ner en kreativ brief. Hade precis ett samtal med Anders Bergmark som satt på skolan med copywritern Carl Fredrik Jannerfeldt. Kanske har vi snöat in för mycket. Men det måste lösa sig under helgen. På tisdag träffar vi kund.

Av Mattias Josefsson - 1 april 2008 18:55

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Såg att tidningen City inleder ett samarbete med Unicef.  Under vinjetten "För varenda unge" ska City under en månad uppmärksamma situationen för utsatta barn runt om i världen. En hedervärd kampanj som kan ses som led i att City ompositionerat sig till den "engagerande tidningen".


Citys nya position var något som Carina Fabregat och jag tog fasta på när vi gjorde ett projekt tillsammans med några designers på skolan på uppdrag av Forum för levande historia.


Projektet gick ut på att hitta en ny målgrupp för "Spelar roll", ett material som Forum för levande historia idag erbjuder skolor och som belyser åskådaren i rollen vid sidan av offret och förövaren.


Vår målgrupp blev ungdomar 18-23 år som rör sig i Stockholms nattliv.


Så här tänkte vi vårt upplägg:

  • Kampanjen startar med en gerillamarknadsföring en fredags- och lördagskväll då ljusaltare placeras ut runt om på stans gator tillsammans med bilder på våldsoffer. På så sätt blir målgruppen mer mottaglig för budskapet.
 
  • Steg två är en opinionsundersökning som presenteras i City kommande måndag som visar hur stockholmarna blivit allt otryggare på grund av det ökade gatuvåldet. Det är också inledningen på en artikelserie som belyser gatuvåldet, åskådarrollen och personer som gjort skillnad i avgörande situationer. Ungdomar uppmanas att nominera kamrater som gjort/gör skillnad idag.
 
  • Steg tre. Fler kanaler kopplas in genom samarbete med andra intressenter som har ett intresse av minskat gatuvåld, exempelvis SL, Polisen, McDonalds, krogar och fastighetsägare.
 
  • Steg fyra är den avslutande fasen där man samlas på stan i någon form av manifestation och utser den/de som gjort störst skillnad. Detta kan kopplas samman med gratis/reducerat inträde på Stockholms krogar under en helg. I kampanjplanen ingår även försäljning av pins där pengarna går till våldsoffer och initiativ mot gatuvåld.
Av Mattias Josefsson - 31 mars 2008 20:51

Den nya tekniken förändrar samhället och samhällsekonomin genom de sociala medierna. Nätet ger oss helt nya möjligheter att dela med oss och lära oss av varandra. Det skriver Clay Shirky, författare och lärare i sociala och ekonomiska effekter Internet teknologi i sin bok Here Comes Everybody: The Power of Organizing Without Organizations.

 

Min klasskamrat Hakim Belarbi skickade en länk med en intressant föreläsning som Clay Shirky höll i slutet av februari på Harvard Law School.

 
Av Mattias Josefsson - 30 mars 2008 16:53

I fredags när jag träffade Markus Lindblad från Trimedia kom vi att snudda vid den utmaning som facket står inför med sjunkande medlemstal. Vi var båda rörande överens om att TCO:s kampanj FacketFörändras.nu är feltänkt från första början. Något som jag för övrig konstaterade på bloggen dagen efter projektet lanserades.

– Tanken är att mottagaren ska komma till TCO och inte tvärtom vilket hade varit att föredra, konstaterade Markus Lindblad.

 

Jag har tidigare på bloggen också konstaterat att facket ska använda de styrkor man har. Organisationen, med alla förtroendevalda och anställda, är en unik styrka om man lyckas mobilisera och göra dessa grupper till ambassadörer. Jag har också skissat på ett systematiskt tillvägagångssätt.

 

Förra helgen lyfte jag i ett inlägg fram några få, men nog så viktiga tendenser, på att flera fack öppnar sin organisation. Det är till fackets fördel – om organisationens ambassadörer är redo för uppgiften.

 

HRF är – mig veterligen – det första fackförbund som öppnat för bloggar på förbundets hemsida. IF Metall Göteborg provar sig fram i en rad olika nya kanaler. Men vilket förbund eller avdelning blir den första att öppna för microbloggarna? (se gärna filmen) Här är ett annat liknande verktyg.

 

Organisationen är fackets största styrka. Om den används på rätt sätt. Använd den maximalt. Inte bara på arbetsplatserna, vilket givetvis är den viktigaste platsen – det är där själva köptillfället äger rum. Öppna på dörren och låta mig få följa förhandlaren, den försäkringsansvarige eller klubbordföranden. Det ger mig större förståelse för vad dessa personer gör för mig och hur mycket tid de egentligen lägger ned.

 

Där har facket sin styrka och hemmaplan, inte på annonspelare eller i tv-reklam i kanaler som saknar kollektivavtal.

Av Mattias Josefsson - 30 mars 2008 14:11

Ägnade lördagseftermiddagen och en stund på söndagsförmiddagen åt den hemuppgift klassen Strategisk information & PR har fått i ämnet Samhällskontakter – en lobby- och opinionsbildningskampanj kring upphovsrättslagen.

 

Det centrala i all lobbying och opinionsbildning är ur vilket perspektiv den aktuella frågan diskuteras, det vill säga problemformuleringen. Som jag konstaterat innan vann högerpartierna det här slaget i valet 2006. Inför valet 2010 har dock de nya moderaterna en tuffare uppgift.

 

Även i avtalsrörelser – som jag har haft förmånen att få vara en del av för IF Metalls räkning - har problemformuleringen en stor betydelse. För trots långa, sega förhandlingar så är beskrivningen i bland annat media av förutsättningar och villkoren för att teckna nya avtal betydelsefull.

 

Till vår hjälp i hemuppgiften från Berghs har en rad namnkunniga föreläsare belyst lobbying och opinionsbildning ur flera olika perspektiv. I fredags hade vi besök av Markus Lindblad från Trimedia som konstaterade:

– Påverka omvärlden istället för att skapa den. Dialog är bästa sättet att påverka. Och det är bättre gå till mottagaren än att be mottagaren komma till dig.

 

Även den kunnige Carl Melin, opinionsanalytiker hos socialdemokraterna, delgav tankar kring samhällspåverkan. Han pratade bland annat om…

 
  • Initieringsfasen
  • Beredningsfasen
  • Departementsfasen
  • Det formella beslutet
  • Implementeringen
 

… och vilka och hur man som aktör ska påverka.

 

Nu har jag skrivit både problemformulering, problemlösning och i grova drag lagt upp en kampanj som nu får mogna till sig några dagar.

Av Mattias Josefsson - 29 mars 2008 08:58

I går träffades Anders Bergmark och jag och arbetade igenom varumärkesidentiteten för Södertälje kommun. Innan dess hade jag haft ett givande samtal med TheMighty, som jag lärt känna genom kloka kommentarer, åsiktsutbyten och tips här på bloggen.

 

Arbetet är en del av slutprojektet som går ut på att ta fram en kommunikativ plattform för Södertälje kommun riktat mot näringslivet. Vår deadline är presentation för kund den 8 maj och sedan slututställningen på Berghs den 23-25 maj.

 

Så här ser fördelarna och relationen i identiteten ut just nu, allt enligt Aakers modell.


Fördelar:

Funktionell fördel: Genom att vara verksam i Södertälje får jag närhet, internationell kompetens och mer kostnadseffektiva lösningar.

 

Emotionell fördel: Det känns bra att vara etablerad i en kommun som gör medvetna val, som förstår och vägleder mig.

 

Självuttryckande fördel: Jag tar ställning för framtidens ekonomi.


Relation:

Med en driven och mångkulturell arbetskraft i en redan näringslivsstark kommun kan du skapa långsiktigt hållbar tillväxt och stärka ditt varumärke.

 

Det känns ganska bra. Jag saknade industrin och industriarvet i den förra versionen av relationen som jag lade ut häromdagen. Nu tycker jag att vi fått med den. Men jag kan sakna känslan av den satsande kommunen. Södertälje har gjort och står inför stora satsningar i kommunen, inte minst vad det gäller det lokala näringslivet.

Ovido - Quiz & Flashcards