Senaste inläggen

Av Mattias Josefsson - 28 mars 2008 21:34

Har gått igenom bokhyllan och vad den har att erbjuda i kommunikationsväg. Detta är vad jag hittade. Jag har försökt att kategorisera så gott det går, även om en del är svårplacerade.


Varumärkesstrategi

Building strong brands

David A. Aaker 

Varumärkesbygget

Carin Fredlund m.fl

 

Ladda ditt varumärke

Torsten H. Nilsson

 

Positioning

Al Ries och Jack Trout

 

Varumärkesstrategi

Frans Melin


Konkurrensstrategi

Konkurrensstrategi

Michael E Porter


Kommunikationsteori

Medier och kommunikation

Jesper Falkheimer

 

Kommunikationsteorier

John Fiske

 

Kommunikationsplanering

Lars Palm

 

Påverkan

Åke W. Edfeldt

 

Kvalitativ analys

Staffan Larsson

 

Planerad kommunikation

Peter Erikson


Organisations- och internkommunikation

Kommunikation & organisation

Mats Heide m.fl

 

Strategisk kommunikation

Jesper Falkheimer

 

12 principer för kommunikation

Hans Ingvar Hanson

 

Learning from members

Hans Björkman

 

Kommunikation och konflikthantering

Arne Maltén

 

Gruppsykologi

Lars Svedborg


Marknadskommunikation

Marknadsföring i nya media

Micael Dahlén

 

Marknadsförarens nya regelbok

Micael Dahlén

 

Optimal marknadskommunikation

Micael Dahlén och Fredrik Lange


Boxen

Micael Dahlén 


Strategisk marknadskommunikation

Olof Holm

 

Den lojala kunden

Magnus Söderlund

 

The hidden persuaders

Vance Packard

 

Reklam och retorik

Brigitte Mral och Larsåke Larsson

 

Storyttelling

Lena Mossberg och Erik Nissen Johansen


Massmedierelationer och pr

Stora pr-boken

Peter Karaszi

 

Krishantering

Thomas Skoglund

 

Förtroendekriser

Lars Palm och Jesper Falkheimer


The fall of advertising and the rise of pr

Al Rise och Laura Rise


Westanders pr-handbok 2007

Westander


Omvärldsanalys

Scenarioplanering

Mats Lindgren & Hans Bandhold

 

Mediebilden i verkligheten

Peter Malmsten


Projektledning

Att leda och arbeta i projekt

Monica Lööw

 

Projektledning

Bo Tonnquist


Samhällskontakter

Makten över dagordningen

Maxwell McCombs

 

Strategisk ledning på politiska marknader

Per Olof Berg och Christer Jonsson

 

Lobbyisterna

Cecilia Stegö Chilò


Allt kommunicerar

Henry Rawet m.fl


Ordets betydelse

Argumentationsanalys

Rolf Ejvegård


Människor påverkar människor

Göran Thorstensson

 

Påverkan

Robert B. Cialdini

 

Skriv säljande

Tomas Lindbom

 

Konsten att tala

Lennart Hellspong

 

Konsten att tala och skriva

Siv Strömquist


Övrigt

Blink

Malcolm Gladwell

 

Märk världen

Tor Nörretranders


Investor relations

Hans Edenhammar m.fl

Av Mattias Josefsson - 27 mars 2008 20:02

Efter en heldag med möten med människor som pratade om Public Affairs ägnades gårdagskvällen åt att göra ett utkast till en varumärkesidentitet till Södertälje som näringslivskommun.


Så här i slutet av utbildningen så smäller skolan på med en av de vassaste kurserna hittills. Tolv-taggarna löser av varandra och ger oss mycket matnyttig information och delar frikostigt med sig av sina erfarenheter. I går gav bland annat Nicholas Fawkner från GCI sin syn på hur man blir en bra konsult. Han talade utifrån en modell som han hämtade i boken The trusted advisor och konstaterade:

– Allt handlar om förtroende. Att bygga och att dra nytta av förtroende.

 

Fram på eftermiddagen träffades projektgruppen för Södertälje kommun och började plita på en varumärkesidentitet, som bygger på den nulägesanalys vi arbetat fram. Identiteten bygger på David A. Aakers modell som strategerna arbetat med under året.

 

Efter fyra och halvtimme, när ögonen började kännas som om de dragits genom gruset i Sahara-öknen och bara Anders Bergmark, Mattias Johansson och jag fanns kvar i rummet formade sig någon som liknar en varumärkesidentitet. Nu finns ett utkast i burken som har fått vila under dagen och får göra så fram till imorgon eftermiddag/kväll då vi ska knåda den ett par varv till.

 

Här är några av de ord vi valt att lägga in i identiteten än så länge:


Produkt:

Kategori: Svenskt näringsliv

Kvalitet: Mainstream

Användare: små- och medelst. företag


Organisation:

Nytänkande

Ansvarsfull    

Förebild


Person:

Smart

Progressiv

Medveten


Relation:

Hos oss kan du skapa långsiktigt hållbar tillväxt och stärka varumärket då vi är en medveten, ansvarstagande och multikulturell kommun.

 

Som sagt var, delar av ett utkast. Ser klara brister. Men det är svårt när målgruppen inte är helt kristallklar. Jag tar tacksamt emot kloka tips.

Av Mattias Josefsson - 26 mars 2008 22:10

”I takt med nya klimatrapporter och ett alltmer fördjupat politiskt engagemang ökar trycket på näringslivet att kommunicera reella miljöåtaganden . Näringslivet bör inte överlåta miljödebatten till andra, utan istället medverka till att sätta agendan.”

Det skriver Klas Nilsson, konsult i miljökommunikation på Sund Kommunikation i en debattartikel i senaste numret av Dagens Media.

 

Han driver samma linje som jag drivit i mina debattartiklar i Aftonbladet och Dagens Media och som fokuserade på resebranschen i allmänhet och Fritidsresor i synnerhet.

 

I fallet med Fritidsresor konstaterade jag att samtidigt som researrangören uppmanar sina resenärer att betala extra för att miljökompensera sig så annonserar företaget om att man erbjuder större benutrymme än konkurrenterna, vilket innebär ett sämre transportalternativ ur ett miljöperspektiv.


I min debattartikel frågade jag mig hur långt min femkrona räcker som kompensation för det färre antal resenärer som flygplanen kan med på grund av att ”miljömedvetna” Fritidsresor konkurrerar med större benutrymme? 


Klas Nilsson konstaterar i sin debattartikel:

”Om istället näringslivet inser vilka premisser de kommunicerar utifrån minskar risken för kölhalning i medierna, samtidigt som kommunikationen blir kostnadseffektiv och relevant i förhållande till verksamheten.”

 

Så sant, så sant.

Av Mattias Josefsson - 25 mars 2008 20:58

Hektisk dag. Klev upp vid fem. Duschade, kollade blogg och mejl. Stack till skolan vid halv sju. Skrev ut underlag inför möte i Södertälje. Pendel vid 8-tiden. Tillbaka i stan vid tolv.

 

Lunch och förberedelser inför träff i riksdagshuset med Hillevi Larsson, riksdagsledamot för socialdemokraterna, vid 13-tiden. Därifrån till kulturdepartementet och möte med stabschefen Henrik Toremark vid halv tre.

 

Snabbmat på vägen till skolan och förberedelser inför träff med affärsutvecklingsdirektören Johan Thor på läkemedelsjätten GSK. Han pratade om hur man planerar lobbying. Mycket intressant. Slut vid kvart i åtta.


Hem. Hemma halv nio. Kollade mejl och blogg. Cirkeln därmed sluten. Nej, inte riktigt. Den började faktiskt i sängen. Men nu sjunger denna heldag på sista versen.

Av Mattias Josefsson - 25 mars 2008 20:40

I förmiddags träffade gruppen för slutprojektet Södertälje kommun vår uppdragsgivare Monika Larsson, kommunikationsdirektör, och stämde av nuläget. Dessutom gjorde vi vissa justeringar i uppdraget och definieringen av målgruppen. Hon gav tummen upp. Mötet kändes riktigt bra.

 

Vårt tidigare mål var, om man pratar i termer av marknadskommunikation, inriktat på köpintention – målgruppen skulle vilja flytta/expandera sin verksamhet i Södertälje kommun. Det nya blir mer inriktat på att förbättra attityden till varumärket.

 

Vår kommunikativa slutmålgrupp är:

  • Tjänsteföretag och entreprenörer inom tjänstesektorn verksamma i Sverige som ska expandera sin verksamhet i storstadsregionen.
 
  • Tjänsteföretag och entreprenörer inom tjänstesektorn verksamma i Sverige som överväger att flytta verksamheten till storstadsregionen.
 

Vi gav också förslag till kommunen att göra årliga mätningar av målgruppen. Genom mätningarna kan kommunen:

  • få reda på hur stor målgruppen är i absoluta tal
  • få reda på vad som kan få dem att flytta eller expandera på annan ort
  • göra jämförelser mellan olika branscher
  • matcha detta med kommunens rationella erbjudande
 

Efter mötet lotsade oss Monika Larsson till kommunens strateg Roger Svanborg. Vi hade ett mycket givande samtal honom som bekräftade många av de framtidstankar vi ser för Södertälje. Riktigt skönt.

 

Det som står på tur nu är att bygga en varumärkesidentitet och utifrån den ta fram en kreativ brief – och sedan en ny avstämning med Monika Larsson om 14 dagar.

Av Mattias Josefsson - 23 mars 2008 08:53

Internet skapar helt nya möjligheter till interaktion mellan sändare och mottagare. Nätet ger också företag och organisationer möjlighet att öppna dörrarna för att på så sätt komma närmare mottagaren i syfte att stärka relationen och sälja mer eller få fler medlemmar. Denna möjlighet blir allt mer ett krav då konsumenter och medlemmar snabbt vänjer sig vid större insyn och delaktighet. För företag och organisationer gäller det att ställa om.

 

McDonalds startade nyligen en blogg där anställda kan tävla mot varandra om den bästa egentillverkade raplåten som handlar om hamburgerkedjan. Syftet är att stärka McDonalds internt. Den interna relationen stärks inför öppen ridå och stärker därmed också relationen till konsumenten.

 

IF Metall hade nyligen en annons i LO-tidningen som fyllde samma syfte, att stärka förbundet internt. Den inger hopp till alla anställda och förtroendevalda som kämpar på i en facklig tuff tid. Däremot saknas möjligheten till interaktion.

 

Det gav mig anledningen att ta kontakt med Bengt Forsling, ombudsman i IF Metall Göteborg. Avdelningen är öppen för de nya förutsättningar och kanaler som internet skapar och testar sig fram i en rad olika former. Vi spånade lite kring en idé som jag fick. Kanske idén sjösätts bäst genom en youtube-film som skickas ut till avdelningar och en länk via en nyhet på förbundets hemsida eller LO-tidningen. Det ger ”rätt” ton från början.

 

Ett annat förbund som öppnat för nya kanaler är Hotell- och restaurangfacket som, som enda – mig veterligen – LO-förbund lagt upp bloggar på förbundets hemsida. Det primära syftet med denna blogg borde vara att låta mig få komma närmare HRF som förbund genom att kunna ta del av de anställdas skildringar av deras vardag. Blir bloggen en kanal för att föra fram politiska och fackliga åsikter fyller den inte sitt syfte. Bloggen blir inte trovärdigt och dessutom finns tillräckligt med sådana kanaler redan.


Det bästa fackliga exemplet som jag stött på som minskar avståndet mellan sändare och mottagare och som samtidigt genom sin prestigelöshet förändrar bilden av facket som något stelt och tråkigt är Radio Rullen, som är inspelad av gruppstyrelsen Rullar på SKF i Göteborg.

 

Apropå interaktion. Jag vet inte om detta är en placerad film eller om det är äkta McDonaldsfantaster. Jag struntar i vilket, roligt är det i alla fall.

Av Mattias Josefsson - 22 mars 2008 18:40

Under 2007 utsågs Södertälje till den mest kreativa kommunen enligt en rapport vid Göteborgs universitet. Men vilket företag är då det mest kreativa i Södertälje, det vill säga vilket företag är det kreativaste i den kreativaste kommunen? Frågan är ännu obesvarad. Kanske är det dags för kommunen att utse vinnaren.

 

Det var i juni förra året som Göteborgs Handelshögskola presenterade rapporten Sweden in the Creative Age" – ett nytt kreativitetsindex för svenska län och kommuner.
– Södertälje verkar dra nytta av sin geografiska lokalisering, sin teknologibas och sitt aktiva arbete med mångfald och integration, konstaterade Evelina Wahlqvist, doktorand och en av forskarna bakom rapporten.


Rapporten togs fram av forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i samarbete med Richard Floridas Creativity Group Europe.


Tankarna kring att utse det kreativaste företaget har väckts hos oss i arbetsgruppen på Berghs som har Södertälje kommun som slutprojekt. 


P.S Läste på dagensmedia.se att Berghs utsetts till bästa skolan av Cap & Design. Kul!

Av Mattias Josefsson - 20 mars 2008 15:28

I vårt slutprojekt med Södertälje kommun håller vi på att knacka ihop en debrief, en bekräftelse på vårt uppdrag. Jag håller på med målgruppsbeskrivningen. Målet är att göra en så tydlig avgränsning som möjligt eftersom det gör det lättare att komma överens med kunden om vad vem det egentligen är vi ska kommunicera med.

 

Tydlighet underlättar också det fortsatta arbetet för det strategiska och kreativa arbetet. Men eftersom ingen i gruppen vare sig har kompetensen eller tiden att göra specifika branschanalyser för Södertälje blir målgruppen inte riktigt så tydlig som man kunde önska.

 

Så här ser definitionen av slutmålgruppen ut just nu:

 
  • Företag och entreprenörer verksamma i Sverige som ska expandera sin verksamhet i storstadsregionen.

  • Företag och entreprenörer verksamma i Sverige som överväger att flytta verksamheten till storstadsregionen.

  • Företag och entreprenörer som ska etablera verksamhet i Sverige.

  • Företag och entreprenörer som överväger att etablera verksamhet i Sverige.
 

Jag skickade precis iväg det till Anders Bergmark.  Jag skrev till i dokumentet:


Att fundera på:

Ska vi göra någon branschavgränsning?

 

Ska begreppet ”Företag och entreprenörer” bytas ut mot begreppet ”Tjänsteföretag och entreprenörer inom tjänstesektorn”?


Någon som har en klok synpunkt?

Ovido - Quiz & Flashcards