Direktlänk till inlägg 25 mars 2008

Grönt ljus från Södertälje i nulägesanalys

Av Mattias Josefsson - 25 mars 2008 20:40

I förmiddags träffade gruppen för slutprojektet Södertälje kommun vår uppdragsgivare Monika Larsson, kommunikationsdirektör, och stämde av nuläget. Dessutom gjorde vi vissa justeringar i uppdraget och definieringen av målgruppen. Hon gav tummen upp. Mötet kändes riktigt bra.

 

Vårt tidigare mål var, om man pratar i termer av marknadskommunikation, inriktat på köpintention – målgruppen skulle vilja flytta/expandera sin verksamhet i Södertälje kommun. Det nya blir mer inriktat på att förbättra attityden till varumärket.

 

Vår kommunikativa slutmålgrupp är:

  • Tjänsteföretag och entreprenörer inom tjänstesektorn verksamma i Sverige som ska expandera sin verksamhet i storstadsregionen.
 
  • Tjänsteföretag och entreprenörer inom tjänstesektorn verksamma i Sverige som överväger att flytta verksamheten till storstadsregionen.
 

Vi gav också förslag till kommunen att göra årliga mätningar av målgruppen. Genom mätningarna kan kommunen:

  • få reda på hur stor målgruppen är i absoluta tal
  • få reda på vad som kan få dem att flytta eller expandera på annan ort
  • göra jämförelser mellan olika branscher
  • matcha detta med kommunens rationella erbjudande
 

Efter mötet lotsade oss Monika Larsson till kommunens strateg Roger Svanborg. Vi hade ett mycket givande samtal honom som bekräftade många av de framtidstankar vi ser för Södertälje. Riktigt skönt.

 

Det som står på tur nu är att bygga en varumärkesidentitet och utifrån den ta fram en kreativ brief – och sedan en ny avstämning med Monika Larsson om 14 dagar.

 
 
TheMighty

TheMighty

25 mars 2008 21:45

Jag gillar målsättningarna, tydliga och mätbara men jag undrar varför ni valt enbart tjänsteföretag. Det borde finnas underlag för producerande företag, framförallt utifrån kompetens hos befolkningen.

http://themighty.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mattias

26 mars 2008 05:35

Jag håller med dig, TheMighty. I den här frågan rådde delade meningar hos uppdragsgivaren. Vi diskuterade frågan mycket fram och tillbaka men landade i att det är bättre att vi sätter en stramare målgrupp nu som vi kan vidga senare till att även omfatta tillverkningsföretag. Hellre så än tvärtom.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards