Senaste inläggen

Av Mattias Josefsson - 15 april 2008 20:46

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Projektet med Södertälje kommun inför slututställningen på Berghs är nu inne i en kreativ fas. Idéer bollas, kastas, fylls och ratas. Kreatörer och strateger har sökt efter ett koncept som bygger på den varumärkesidentitet som vi arbetat fram.

 

Det är roligt att få arbeta med bra kreatörer. Och bra kreatörer är väl ett måste när man ska hitta ett bra koncept som passar för Södertälje kommun. Mattias Johansson och Carl Fredrik Jannerfeldt kan sitt jobb.

 

Många idéer har passerat whiteboardtavlan. De allra flesta har efter en vridande, vändande och argumenterade fått se sig besegrade.

 

Nu anser vi oss ha hittat konceptet. Det är ett problem. Eller snarare en lösning på problemet. På fredag ska vi presentera idén för kund. Då gäller det att vi har fyllt vårt koncept. Vi är på god väg.

Av Mattias Josefsson - 14 april 2008 08:07

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Sista hemtentan är avverkad. Nu vill jag skriva något som jag inte orkat/hunnit att ta tag förrän nu. Jag blev mycket glad för någon vecka sedan när byggjobbaren Calle Fridén skrev på sin blogg att han inspirerats av några mina inlägg och startat en grupp på Facebook "Visa ditt stöd för kollektivavtalet". Hittills har närmare 150 personer gått med. Roligt!

 

Namnet ”Visa ditt stöd för kollektivavtalet” känns introvert. Observera, inget negativt i det. Men namnet triggar framför allt en målgrupp som redan har insikt om kollektivavtalets betydelse. De som inte har den förståelsen lär knappast gå med.

 

Omsatt till en marknadskommunikativ psykografisk målgruppsanalys är gruppen riktad till framför allt Övertygade medlemmar. Därmed bör innehållet på gruppsajten framför allt inriktas på tips, idéer och nyheter kring hur man behåller och/eller värvar medlemmar, vilka medlemmar – psykografiskt sett - som insatserna/rekryteringen ska riktas mot.

 

Jag vet inte om Calle Fridén och Christian Andersson känner varandra. Christian Andersson utforskar nya metoder och elektroniska kanaler för att väcka intresse för facket. Christian arbetar nu och ett halvår framåt på IF Metalls förbundskontor och finns därmed i Stockholm. Och jag har fått för mig att Calle Fridén också bor i Stockholmstrakten. Varför inte slå kloka huvuden samman? Det finns säkert fler som vill vara med och utforska det nya.

 

Jag blev inspirerad av Calle Fridéns grupp på Facebook så jag startade en jag också. Fast denna är omvänd – riktad extrovert mot målgruppen nya på arbetsmarknaden och framför allt de som ännu inte fått frågan. Gruppen heter "020560056 – fråga facket".

 

Jag skriver i beskrivningen av gruppen att jag gärna överlämnar ansvaret till någon annan. Jag ville bara säkerställa att namnet och varumärket 020560056 inte hamnar i orätta händer. Därför har jag inte bjudit in någon till gruppen.

 

Ansvariga för 020-numret är Åsa Nordenskiöld och/eller Markus Kristiansson som arbetar på LO. Båda finns på Facebook.

Av Mattias Josefsson - 13 april 2008 09:12

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Företag behöver bli bättre på att använda nätet med all dess möjligheter till kommunikation. Det var huvudbudskapet när Strategisk information & PR i veckan besökte Narva Kommunikation och grundaren Johan Molander.

 

– Nätet ger avsändaren möjlighet till slagkraftigare kommunikation. Avsändaren kan styra budskap, timingen och utformningen, sade Johan Molander.

 

Han konstaterade också att företag generellt ligger efter i använda nätets alla möjligheter.

– Företag har mycket att lära av det amerikanska presidentvalet.

 

Hela hans resonemang bygger på insikten om att internet inte är en kanal utan ett kanalsystem, som kan innehålla alla möjliga former av kanaler webb-tv, artiklar, radioinslag, spel och så vidare. Tyvärr stöter man fortfarande på kommunikatörer som inte har tagit till sig denna insikt och därmed har svårare att se möjligheterna fullt ut.

 

Jag ansvarade för IF Metalls opinionsbildning i samband med avtalsrörelsen förra året. Vi lade mycket resurser (där ekonomin bara är en del) på nätet, som är oslagbart när förutsättningarna i förhandlingarna förändras från dag till dag och slutskedet från timme till timme.

 

Informationen anpassades ofta till det som inom marknadskommunikation definieras som målgruppen expertis – förtroendevalda och arbetsmarknadsjournalister – med en underliggande uppmaning till de förtroendevalda; att sprida materialet vidare, antingen elektroniskt eller fysiskt via fikabordet.

 

Satsningen på nätet var uppskattat och uppmärksammades även av tidningen Internetworld som i slutet av förra året utsåg ifmetall.se till en av landets bästa hemsidor inom kategorin Myndighet & Organisation med motiveringen:


 Med webb-tv och andra innovativa tjänster på nätet visar IF Metall hur facket kan dra nytta av modern teknik, både för opinionsbildning och för medlemsvård. Visst finns det mycket kvar att göra, men IF Metall jobbar strukturerat för att låta webben bli en kanal som når allt fler.
Av Mattias Josefsson - 12 april 2008 15:19

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Lördag eftermiddag i nyckfulla april. Sitter med min sista hemtenta under min diplomutbildning Strategisk information & PR på Berghs. Tentan, som rör framför allt lobbying och opinionsbildning, består av två delar. Dels ska ett 20-tal frågor besvaras och dels ska en lobbying- och opinionsbildningskampanj kring upphovsrätten arbetas fram.


Här är exempel på frågor som ska besvaras:
  • Ge ett exempel på en typ av mediebevakning av politiker som ökar i omfattning, och en motsvarande typ av mediebevakning som minskar i omfattning, och förklara varför.  

  • Ge ett exempel på ett medium för politisk opinionsbildning som är underutnyttjat av politiker, lobbyister och näringsliv.

  • Redogör kort för vilka fyra steg du bör ta för att skaffa dig en så korrekt och relevant bild som möjligt av vad som styr de politiska besluten i en specifik fråga.

  • Beskriv i korthet vilka frågor som är viktiga att kartlägga för att veta när, vem, var och hur du ska agera i en specifik fråga.
 

Samhällskontakter är den sista kursen under utbildningen. Resterande tid fram till utbildningen avslutas i slutet av maj ska ägnas åt slutprojekt och att förbereda sig på tiden efter Berghs.

Av Mattias Josefsson - 10 april 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Hotell- och restaurangfacket, HRF, i Skåne sjösätter inom kort värvarprojektet 45:an, skriver hotellrevyn.nu. Avdelningen ska göra flera besök på 45 utvalda arbetsplatser. Det innebär att avdelningen vågat välja bort företag som inte blir lika frekvent besökta. Det är strategi.

 

Det framgår inte av artikeln hur avdelningen har kommit fram till just dessa företag. Det hade varit intressant att ta del av de bakomliggande tankarna kring urvalet.

 

Hans Björkman, förbundsekonom på Unionen, skriver i sin doktorsavhandling Learning from members från Handelshögskolan 2005 om att göra urval bland företag och branscher vid medlemvärvning.

 

Jag har tidigare utvecklat mina tankar kring hur jag ser på hur detta urval kan gå till. Det är ur två aspekter; dels ett målgruppsperspektiv och dels ett organisationsperspektiv.

 

Förhoppningsvis finns en tanke bakom HRF:s urval – en strategisk tanke.

Av Mattias Josefsson - 9 april 2008 16:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Internet ökar kraven på företagens ansvarstagande. Det konstaterade nyligen IBM i en studie kring CSR, corporate social responsibility, gjord på 250 företag.

 

Företagen konstaterar bland annat att internet ökar kravet på öppenhet och underlättar för konsumenter att organisera sig mot företag som inte uppfyller de förväntningar konsumenterna har på företagens ansvarstagande.

 

John Mazoni, vd på BP, som ingår i ett projekt inom ramen för World Business Council for Sustainable Development, WBCSD, ett samarbete mellan hundratals internationella företag som arbetar för ekonomisk, ekologisk och hållbar utveckling, konstaterar:

– Vad och hur kan företag ta ett ansvar för fattigdom och hållbarutveckling. Det handlar inte bara om att ge pengar till ett projekt. Frågan är hur vi på lång sikt kan skapa värde till våra ägare och samtidigt förena det med hållbar tillväxt.

Av Mattias Josefsson - 9 april 2008 15:48

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I förmiddags hade klassen den sista lektionen i ämnet Samhällskontakter. Föreläsare var Lars-Olle Larsson från Öhrlings Pricewaterhousecooper som pratade om CSR, Corporate social responsibility, och CG, Corporate Governance.

 

Han talade bland annat om vikten för ett företag att lyssna på sina stakeholders och arbeta långsiktigt.

– Man löser inte CSR-frågor med enkla reklamkampanjer. Konsumenten ser igenom det, menade Lars-Olle Larsson.

 

Han konstaterade också att långsiktigt ansvarstagande på sikt ger avkastning.

– CSR-frågornas hantering i bolagen är värdepåverkande. Det är bevisat.


Det var ur det perspektivet som jag förde en mejl konversation med Coops informationschef Magnus Frisk för någon vecka sedan när P1:s Konflikt avslöjat att missförhållanden hos en underleverantör. 


Såg att Handelsnytt drivit frågan om kollektivavtal för demonstratörer mot Coop, Axfood och Ica. Coop tar frågan seriösast och ser nu över hur de upphandlar av alla underleverantörer.

– Vi arbetar med att ta fram en checklista som ska användas för att säkerställa att frågan om kollektivavtal alltid tas upp i samband med att vi upphandlar tjänster. I vissa branscher är det mindre vanligt med kollektivavtal, vilket gör att vi gärna tar hjälp av de fackliga organisationerna att driva denna fråga, säger Coops personaldirektör Marie Wiksborg till Handelsnytt. 

Ica däremot ser inte det som deras ansvar att kräva underleverantörer på kollektivavtal. Intressant hållning från ett konsumentnära företag. Tänk om H&M hade valt att kommunicera frågan på samma sätt.

Av Mattias Josefsson - 8 april 2008 21:01

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I dag hade gruppen för slututställningen för Södertälje kommun avstämning med kommunikationsdirektören Monika Larsson. En givande timme som resulterade i grönt ljus och som nu leder oss in i nästa fas: idéfasen.


Detta är kärnan och periferin i varumärket för Södertälje:  


Kärna: Olikheter är vår styrka.


Periferi:

Internationell kompetens

Föregångare & förebild

Mångkulturell

Ny teknik

Historiskt arv

CSR

Färgstark

Rikt föreningsliv

Progressiv

Framväxande

Forskning

Bra boende

Nav

 

I vårt fortsatta arbete kommer vi att bryta ut en del i periferin och arbeta vidare med; det internationella perspektivet. Vi har också gjort en detaljerad beskrivning av målgruppen som vi ska vända oss till. Den beskrivs bland annat så här:


Vilka pratar vi med?

Kvinnor och män i åldern 30-40 i ledande ställning på medelstora företag med 50-300 anställda inom industri och tjänstesektorn i Stockholm, Göteborg och Malmö.

 

Personen är utbildad civilekonom eller civilingenjör. Framgång i livet är viktigt och gestaltar sig främst genom en karriär, ett lyckat familjeliv och en bra privatekonomi.

 

Många spelar golf, åker skidor och reser utomlands på olika semestrar. Man träffar ej ofta människor utanför den egna målgruppen och har få vänner med invandrarbakgrund. Kultur är ointressant. Man kör en Saab, Volvo eller Audi och klär sig väldigt mainstream. Målgruppen bor antingen i bostadsrätt inne i stan, eller i ett hus/radhus i en bättre förort. Man kör bil till jobbet. 

 

Vad målgruppen känner till om Södertälje är Scania, AstraZeneca, elitsport och invandring som ett socialt problem. Det är invandringen som är top of mind. Målgruppen besöker aldrig Södertälje utan åker förbi Södertälje på E4:an eller med X2000.

Ovido - Quiz & Flashcards