Direktlänk till inlägg 13 april 2008

Interaktivitet i fokus hos Narva Kommunikation

Av Mattias Josefsson - 13 april 2008 09:12

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Företag behöver bli bättre på att använda nätet med all dess möjligheter till kommunikation. Det var huvudbudskapet när Strategisk information & PR i veckan besökte Narva Kommunikation och grundaren Johan Molander.

 

– Nätet ger avsändaren möjlighet till slagkraftigare kommunikation. Avsändaren kan styra budskap, timingen och utformningen, sade Johan Molander.

 

Han konstaterade också att företag generellt ligger efter i använda nätets alla möjligheter.

– Företag har mycket att lära av det amerikanska presidentvalet.

 

Hela hans resonemang bygger på insikten om att internet inte är en kanal utan ett kanalsystem, som kan innehålla alla möjliga former av kanaler webb-tv, artiklar, radioinslag, spel och så vidare. Tyvärr stöter man fortfarande på kommunikatörer som inte har tagit till sig denna insikt och därmed har svårare att se möjligheterna fullt ut.

 

Jag ansvarade för IF Metalls opinionsbildning i samband med avtalsrörelsen förra året. Vi lade mycket resurser (där ekonomin bara är en del) på nätet, som är oslagbart när förutsättningarna i förhandlingarna förändras från dag till dag och slutskedet från timme till timme.

 

Informationen anpassades ofta till det som inom marknadskommunikation definieras som målgruppen expertis – förtroendevalda och arbetsmarknadsjournalister – med en underliggande uppmaning till de förtroendevalda; att sprida materialet vidare, antingen elektroniskt eller fysiskt via fikabordet.

 

Satsningen på nätet var uppskattat och uppmärksammades även av tidningen Internetworld som i slutet av förra året utsåg ifmetall.se till en av landets bästa hemsidor inom kategorin Myndighet & Organisation med motiveringen:


 Med webb-tv och andra innovativa tjänster på nätet visar IF Metall hur facket kan dra nytta av modern teknik, både för opinionsbildning och för medlemsvård. Visst finns det mycket kvar att göra, men IF Metall jobbar strukturerat för att låta webben bli en kanal som når allt fler.  
 
TheMighty

TheMighty

17 april 2008 17:38

Du har helt rätt i detta, jag har försökt under den tiden jag jobbade på mediabyrå och marknadsavdelning att få mina chefer att förstå vikten av interaktivitet och storytelling. Det som skrämde dom var att de kände att de inte ägde relationen utan att det var mottagarna som ägde den. Vilket i mina ögon är det rätta, all kommunikation sker på mottagarens villkor är ett motto jag alltid levt efter och hittills har jag inte gått vilse när jag levt efter den principen.

Det svåra för många företag är just storytellingdelen, vad är vi och vad är just våran historia som vi vill berätta. När du hittar den har du ett vapen som är starkare än många miljoner i budget!!!

http://themighty.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards