Alla inlägg den 14 april 2008

Av Mattias Josefsson - 14 april 2008 08:07

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Sista hemtentan är avverkad. Nu vill jag skriva något som jag inte orkat/hunnit att ta tag förrän nu. Jag blev mycket glad för någon vecka sedan när byggjobbaren Calle Fridén skrev på sin blogg att han inspirerats av några mina inlägg och startat en grupp på Facebook "Visa ditt stöd för kollektivavtalet". Hittills har närmare 150 personer gått med. Roligt!

 

Namnet ”Visa ditt stöd för kollektivavtalet” känns introvert. Observera, inget negativt i det. Men namnet triggar framför allt en målgrupp som redan har insikt om kollektivavtalets betydelse. De som inte har den förståelsen lär knappast gå med.

 

Omsatt till en marknadskommunikativ psykografisk målgruppsanalys är gruppen riktad till framför allt Övertygade medlemmar. Därmed bör innehållet på gruppsajten framför allt inriktas på tips, idéer och nyheter kring hur man behåller och/eller värvar medlemmar, vilka medlemmar – psykografiskt sett - som insatserna/rekryteringen ska riktas mot.

 

Jag vet inte om Calle Fridén och Christian Andersson känner varandra. Christian Andersson utforskar nya metoder och elektroniska kanaler för att väcka intresse för facket. Christian arbetar nu och ett halvår framåt på IF Metalls förbundskontor och finns därmed i Stockholm. Och jag har fått för mig att Calle Fridén också bor i Stockholmstrakten. Varför inte slå kloka huvuden samman? Det finns säkert fler som vill vara med och utforska det nya.

 

Jag blev inspirerad av Calle Fridéns grupp på Facebook så jag startade en jag också. Fast denna är omvänd – riktad extrovert mot målgruppen nya på arbetsmarknaden och framför allt de som ännu inte fått frågan. Gruppen heter "020560056 – fråga facket".

 

Jag skriver i beskrivningen av gruppen att jag gärna överlämnar ansvaret till någon annan. Jag ville bara säkerställa att namnet och varumärket 020560056 inte hamnar i orätta händer. Därför har jag inte bjudit in någon till gruppen.

 

Ansvariga för 020-numret är Åsa Nordenskiöld och/eller Markus Kristiansson som arbetar på LO. Båda finns på Facebook.

Ovido - Quiz & Flashcards