Direktlänk till inlägg 5 april 2008
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Tänkt dig att du går till grannen för att låna socker. När grannen öppnar dörren är han i full färd med att dammsuga. Under ärmen på den slitna t-shirten kan du skönja en tatuering i form av Electrolux varumärke.
Grannen ser att du stirrar på tatueringen och drar upp ärmen och visar stolt märket som han låtit rista in på sin kropp. Samtidigt säger han:
– Det går inte att förklara, det är bra sug, den funkar bra och det låter bra. Jag har använt andra dammsugare men då fick jag utslag.
Han rättar till ärmen och samtidigt noterar du att den slitna t-shirten också har en E-lux symbolen liksom bältet runt midjan.
Det låter inte speciellt troligt att detta skulle inträffa. Inte med varumärket Electrolux i alla fall. Men byt ut Electrolux dammsugaren mot en motorcykel och varumärket Harley Davidsson. Då blir situationen en helt annan.
Även när vi byter ut Electrolux mot varumärket Scania ökar sannolikheten att händelsen ovan ska inträffa.
Scanias långsiktiga arbete med att bygga upp lojalitet med sina förare är omskrivet i både böcker om lojalitet och varumärken och senast i dag i en artikel i SvD:s Näringsliv. Citatet ovan är – något omskrivet för att passa in – direkt hämtat från artikeln.
När jag läste den välskrivna artikeln av Hanna Dunér slog det mig att Scania har gjort en resa från att vara en produkt med funktionella fördelar till att även erbjuda emotionella och självuttryckande fördelar. Men Scania erbjuder även någonting mer.
Om min sambo tar på sig ett par svindyra högklackade skor gör hon inte det för att de är funktionella eller för att de känns sköna att ha på sig. Hon vill visa något inför andra, det vill säga uttrycka sig själv genom sitt skoval. De högklackade skorna kan min sambo ta av sig.
Men en tatuering på armen är enligt min mening vare sig att betrakta som resultatet av en emotionell eller självuttryckande fördel. Det krävs ytterligare en nivå – den självidentifierande fördelen– för att beskriva tatueringen ur ett varumärkesperspektiv.
– Det som Volkswagen köper är inte ett företag som tillverkar lastbilar, utan snarare en oerhört stark kundlojalitet. Det starka varumärket är bästa skyddet för att Scania kommer att fortsätta att finnas kvar, säger Johan Gromark på varumärkesbyrån Label till Svenska Dagbladet.
Kunden har blivit ett med varumärket och relationen har blivit så stark att kunden är beredd att brännmärka sig själv med varumärket – frivilligt. En starkare relation går knappast att få, för ingen är väl beredd att svika sin egen identitet.
Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen. Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...
Hej! Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 | 5 | 6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 |
27 | |||
28 | 29 |
30 | |||||||
|