Direktlänk till inlägg 27 april 2008
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com
Jag såg att Hotell- och restaurangfacket, HRF, ska öppna den stora plånboken i en för förbundet ekonomiskt gigantisk värvarkampanj. Hela 37 miljoner kronor ska förbundet satsa på att både värva nya medlemmar och stoppa utflödet fram till och med 2010. Frågan är om förbundets satsning har föregåtts av den strategiska frågeställningen om vad som är viktigast; att stoppa utflödet eller att värva.
För en tid sedan träffade jag Niclas Sandin, analytiker på NMA, och diskuterade just denna fråga. Hans generella slutsatser landar i snarlika tankegångar som jag har gjort hemma på kammaren och skrivit om här på bloggen; måste man välja är det viktigare att satsa på att behålla de medlemmar man har än att värva nya.
Den psykografiska målgrupp som är viktigast att fokusera kommunikationen på är de som är tveksamma till att vara kvar. Övertygade och passiva medlemmar lämnas därhän i kommunikationen. Möjligen kan de övertygade medlemmarna användas som kanaler för att nå de tveksamma medlemmarna som bör vara kommunikationens slutmålgrupp.
De om generella tankar och slutsatser. I fallet med HRF är situationen betydligt värre än för fackföreningsrörelsen överlag. Bara under förra året lämnade var femte medlem förbundet. Organisationsgraden var sedan tidigare låg i jämförelse med övriga arbetsmarknaden. Nu är det än värre.
Men frågan blir ändå hur förbundet ska agera. Jag menar att det är i fall liknande den situation som HRF befinner sig som även organisationsperspektivet blir viktigt. Förbundet behöver ställa sig frågan vilka företag/arbetsplatser som är strategiska viktiga för förbundets överlevnad och som kan fungera som ett strejkvapen i löneförhandlingar. Här är det definitivt skillnad på nationella restaurangkedjor och lokala salladsbarer.
I sådana lägen kan det bli aktuellt att rikta kommunikation till flera psykografiska målgrupper samtidigt. Fast då med ett strategiskt urval av företag, vilket i sin tur innebär hårdbantning i antal företag som besöks. Det är dock viktigt att komma ihåg att om kommunikationen riktas till olika psykografiska målgrupper behöver också utformningen av kommunikationen anpassas efter målgrupperna.
Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen. Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...
Hej! Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 | 5 | 6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 |
27 | |||
28 | 29 |
30 | |||||||
|