Alla inlägg under april 2008

Av Mattias Josefsson - 18 april 2008 18:29

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I dag presenterade gruppen för slutprojekt Södertälje kommun vårt koncept Project Think för kund. Konceptet inspireras bland annat av Earth Hour och Tap Project och bygger på kärnan och periferin i den varumärkesidentitet vi byggt upp sedan tidigare.

 

Detta är en skiss på storyn om vad Project Think går ut på:

Zamba är en 28-årig fyrabarnsmor som bor i byn Malawa i Moçambique. Varje dag tvingas hon tillsammans med andra kvinnor i byn vandra i tre timmar för att hämta vatten till familjens hushåll.

 

Vandringen är både tung och riskabel. Varje dag utsätter Zamba sin kropp för hård belastning. Risken för att drabbas av malaria är stor. Varje år dör upp till tio kvinnor i byn på grund av vattentransporten. Zamba har sett både sin mor och tre av hennes systrar falla offer för den farliga men livsnödvändiga transporten av vatten.

 

Men nu ska Zamba få hjälp. I ett världsunikt projekt samarbetar Södertälje kommun med det lokala närings- och föreningsliv med Unicef för att hjälpa Zamba i att få vatten till huset.

 

Under två veckor ska frivilliga och uppfinningsrika människor samlas för att försöka arbeta fram en lösning på Zambas problem. Södertälje har en bred flora av kompetens.

 

Södertäljes insatser för att hjälpa människor i nöd har redan i dag väckt uppmärksamhet över hela världen. Södertälje i sig är i dag ett resultat av en rad olika kulturer. Här möts ett otal nationaliteter.

 

Här blandas ny teknik och industriforskning med företag som vuxit fram genom tron på den långsiktigt hållbara utvecklingen.

 

Södertälje skapar vinnande krafter. Ett bevis på det är att staden har flest elitidrottslag i förhållande till sin storlek.

 

Allt detta har lett fram till att Södertälje i dag är en av landets mest framgångsrika och lönsamma kommuner och i dag anses vara Sveriges kreativaste kommun med bäst förutsättningar att möta framtiden. Södertälje kommun, företagen och föreningslivet vill dela med sig av sitt nytänkande och på så sätt hjälpa Zamba.

 

I Södertälje finns inga gränser mellan näringsliv, föreningsliv och kommun. I Södertälje är ansvaret gränslöst. Södertälje skapar vinnare. I Södertälje möts idéer.

Av Mattias Josefsson - 17 april 2008 10:01

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Jag håller på att skissa på pr-planen i slutprojektet för Södertälje kommun. Även om vi i gruppen ännu inte har satt ner foten exakt för hur vårt koncept ska utformas (det är därför som jag inte har varit tydlig på bloggen med vad vi ska göra) känns det ändå som om storytelling kan bli ett viktigt verktyg i pr-arbetet.

 

Därför har jag plockat fram Storytelling – marknadsföring i upplevelseindustrin av Lena Mossberg och Erik Nissen Johansen ur bokhyllan för att låta mig inspireras. I bokens inledande kapitel beskriver författarna hur restaurangen Farbror Hjördis i Göteborg kom till och vad som gjorde den framgångsrik under de 10 år som den fanns. Hela framgången är uppbyggd på en historia – en story.


Varför storytelling?

Själva produkten och de rationella argumenten är lätta att efterapa. Det krävs något mer. Historier talar till mänskliga behov som gör livet meningsfullt. Historier involverar oss känslomässigt och stimulerar fantasi och föreställningar. Historier fastnar i minnet.

 

I eftermiddag ska gruppen träffas och stämma av med vår handledare Martin Nordlinder. Imorgon presenterar vi konceptet för Södertälje kommun.

Av Mattias Josefsson - 16 april 2008 16:38

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Jag, eller snarare bloggen, fick i dag ta emot ett pris av Mahir PR. Fredrik Pallin och Ola Spännar utlyste i samband med en föreläsning i början av februari en bloggtävling i klassen. Jag knep ett pris i en specialinrättad kategori - Life-Time Achievement Award.

 

Motiveringen löd något i stil med: ”För troget bloggande under hela skoltiden. Med inlägg från klockan 04.00 på morgonen och framåt är han ett föredöme för bloggosfären.”

 

Hmm… stora ord om en liten blogg. Men det är klart; som erfaren och numera prisad bloggare frågar jag mig vad som finns kvar att uppnå. Har jag nått toppen på min bloggkarriär? Är det dags att lägga bloggen på hyllan?

 

Nej, det får hänga med ett tag till. Skål!


Detta inlägg har blivit pingad på Twingly Beta.

Av Mattias Josefsson - 15 april 2008 20:46

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Projektet med Södertälje kommun inför slututställningen på Berghs är nu inne i en kreativ fas. Idéer bollas, kastas, fylls och ratas. Kreatörer och strateger har sökt efter ett koncept som bygger på den varumärkesidentitet som vi arbetat fram.

 

Det är roligt att få arbeta med bra kreatörer. Och bra kreatörer är väl ett måste när man ska hitta ett bra koncept som passar för Södertälje kommun. Mattias Johansson och Carl Fredrik Jannerfeldt kan sitt jobb.

 

Många idéer har passerat whiteboardtavlan. De allra flesta har efter en vridande, vändande och argumenterade fått se sig besegrade.

 

Nu anser vi oss ha hittat konceptet. Det är ett problem. Eller snarare en lösning på problemet. På fredag ska vi presentera idén för kund. Då gäller det att vi har fyllt vårt koncept. Vi är på god väg.

Av Mattias Josefsson - 14 april 2008 08:07

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Sista hemtentan är avverkad. Nu vill jag skriva något som jag inte orkat/hunnit att ta tag förrän nu. Jag blev mycket glad för någon vecka sedan när byggjobbaren Calle Fridén skrev på sin blogg att han inspirerats av några mina inlägg och startat en grupp på Facebook "Visa ditt stöd för kollektivavtalet". Hittills har närmare 150 personer gått med. Roligt!

 

Namnet ”Visa ditt stöd för kollektivavtalet” känns introvert. Observera, inget negativt i det. Men namnet triggar framför allt en målgrupp som redan har insikt om kollektivavtalets betydelse. De som inte har den förståelsen lär knappast gå med.

 

Omsatt till en marknadskommunikativ psykografisk målgruppsanalys är gruppen riktad till framför allt Övertygade medlemmar. Därmed bör innehållet på gruppsajten framför allt inriktas på tips, idéer och nyheter kring hur man behåller och/eller värvar medlemmar, vilka medlemmar – psykografiskt sett - som insatserna/rekryteringen ska riktas mot.

 

Jag vet inte om Calle Fridén och Christian Andersson känner varandra. Christian Andersson utforskar nya metoder och elektroniska kanaler för att väcka intresse för facket. Christian arbetar nu och ett halvår framåt på IF Metalls förbundskontor och finns därmed i Stockholm. Och jag har fått för mig att Calle Fridén också bor i Stockholmstrakten. Varför inte slå kloka huvuden samman? Det finns säkert fler som vill vara med och utforska det nya.

 

Jag blev inspirerad av Calle Fridéns grupp på Facebook så jag startade en jag också. Fast denna är omvänd – riktad extrovert mot målgruppen nya på arbetsmarknaden och framför allt de som ännu inte fått frågan. Gruppen heter "020560056 – fråga facket".

 

Jag skriver i beskrivningen av gruppen att jag gärna överlämnar ansvaret till någon annan. Jag ville bara säkerställa att namnet och varumärket 020560056 inte hamnar i orätta händer. Därför har jag inte bjudit in någon till gruppen.

 

Ansvariga för 020-numret är Åsa Nordenskiöld och/eller Markus Kristiansson som arbetar på LO. Båda finns på Facebook.

Av Mattias Josefsson - 13 april 2008 09:12

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Företag behöver bli bättre på att använda nätet med all dess möjligheter till kommunikation. Det var huvudbudskapet när Strategisk information & PR i veckan besökte Narva Kommunikation och grundaren Johan Molander.

 

– Nätet ger avsändaren möjlighet till slagkraftigare kommunikation. Avsändaren kan styra budskap, timingen och utformningen, sade Johan Molander.

 

Han konstaterade också att företag generellt ligger efter i använda nätets alla möjligheter.

– Företag har mycket att lära av det amerikanska presidentvalet.

 

Hela hans resonemang bygger på insikten om att internet inte är en kanal utan ett kanalsystem, som kan innehålla alla möjliga former av kanaler webb-tv, artiklar, radioinslag, spel och så vidare. Tyvärr stöter man fortfarande på kommunikatörer som inte har tagit till sig denna insikt och därmed har svårare att se möjligheterna fullt ut.

 

Jag ansvarade för IF Metalls opinionsbildning i samband med avtalsrörelsen förra året. Vi lade mycket resurser (där ekonomin bara är en del) på nätet, som är oslagbart när förutsättningarna i förhandlingarna förändras från dag till dag och slutskedet från timme till timme.

 

Informationen anpassades ofta till det som inom marknadskommunikation definieras som målgruppen expertis – förtroendevalda och arbetsmarknadsjournalister – med en underliggande uppmaning till de förtroendevalda; att sprida materialet vidare, antingen elektroniskt eller fysiskt via fikabordet.

 

Satsningen på nätet var uppskattat och uppmärksammades även av tidningen Internetworld som i slutet av förra året utsåg ifmetall.se till en av landets bästa hemsidor inom kategorin Myndighet & Organisation med motiveringen:


 Med webb-tv och andra innovativa tjänster på nätet visar IF Metall hur facket kan dra nytta av modern teknik, både för opinionsbildning och för medlemsvård. Visst finns det mycket kvar att göra, men IF Metall jobbar strukturerat för att låta webben bli en kanal som når allt fler.
Av Mattias Josefsson - 12 april 2008 15:19

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Lördag eftermiddag i nyckfulla april. Sitter med min sista hemtenta under min diplomutbildning Strategisk information & PR på Berghs. Tentan, som rör framför allt lobbying och opinionsbildning, består av två delar. Dels ska ett 20-tal frågor besvaras och dels ska en lobbying- och opinionsbildningskampanj kring upphovsrätten arbetas fram.


Här är exempel på frågor som ska besvaras:
  • Ge ett exempel på en typ av mediebevakning av politiker som ökar i omfattning, och en motsvarande typ av mediebevakning som minskar i omfattning, och förklara varför.  

  • Ge ett exempel på ett medium för politisk opinionsbildning som är underutnyttjat av politiker, lobbyister och näringsliv.

  • Redogör kort för vilka fyra steg du bör ta för att skaffa dig en så korrekt och relevant bild som möjligt av vad som styr de politiska besluten i en specifik fråga.

  • Beskriv i korthet vilka frågor som är viktiga att kartlägga för att veta när, vem, var och hur du ska agera i en specifik fråga.
 

Samhällskontakter är den sista kursen under utbildningen. Resterande tid fram till utbildningen avslutas i slutet av maj ska ägnas åt slutprojekt och att förbereda sig på tiden efter Berghs.

Av Mattias Josefsson - 10 april 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Hotell- och restaurangfacket, HRF, i Skåne sjösätter inom kort värvarprojektet 45:an, skriver hotellrevyn.nu. Avdelningen ska göra flera besök på 45 utvalda arbetsplatser. Det innebär att avdelningen vågat välja bort företag som inte blir lika frekvent besökta. Det är strategi.

 

Det framgår inte av artikeln hur avdelningen har kommit fram till just dessa företag. Det hade varit intressant att ta del av de bakomliggande tankarna kring urvalet.

 

Hans Björkman, förbundsekonom på Unionen, skriver i sin doktorsavhandling Learning from members från Handelshögskolan 2005 om att göra urval bland företag och branscher vid medlemvärvning.

 

Jag har tidigare utvecklat mina tankar kring hur jag ser på hur detta urval kan gå till. Det är ur två aspekter; dels ett målgruppsperspektiv och dels ett organisationsperspektiv.

 

Förhoppningsvis finns en tanke bakom HRF:s urval – en strategisk tanke.

Ovido - Quiz & Flashcards