Direktlänk till inlägg 26 november 2007

Om budskap, formulering, ord och avstånd

Av Mattias Josefsson - 26 november 2007 12:40

Det har nu gått drygt 2 veckor sedan TCO drog i gång sin 40 miljoner kronors kampanj Facketförändras.nu. Än så länge har ”de hundratusentals kommentarerna” uteblivit på hemsidan. Jag tror att det finns flera anledningar. I detta inlägg belyser jag budskapet och vikten av ett grundligt förarbete.

 

Den uttalade målsättningen med projektet är ”att förändra bilden av de fackliga organisationerna och synliggöra värdet av ett fackligt medlemskap, för framför allt unga och välutbildade.”

 

Först krävs att TCO tar reda på vad målgruppen – unga välutbildade – har för bild av facket i dag, vad som skulle kunna förändra denna bild och vilket budskap, vilka formuleringar och vilka ord som triggar igång målgruppen.

 

För att ta reda på det krävs att djupintervjuer. Efter ett antal intervjuer kan ett mönster skönjas där fem-sex olika orsaker till varför målgruppen har en viss uppfattning. Detta kallas på fackspråk för fenomenografi. Som exempel skulle djupintervjuer med presumtiva medlemmar kanske få följande grupper; ”Det mossiga facket”, ”En ekonomisk fråga”, ”En politisk fråga”, ”Ser inte nyttan” eller ”Har aldrig fått frågan”.

 

Avståndet för de olika grupperna till att gå med i facket är olika långt. Rimligen bör det vara lättare att få med gruppen ”Har aldrig fått frågan” än gruppen ”En politisk fråga”. Det krävs också olika formuleringar och ord för att nå målgruppen.

 

Genom en kvantitativ undersökning – en enkät – bland målgruppen kan man ta reda på vilken/vilka orsaker som är störst hos målgruppen och därmed vilken/vilka målgrupper som är mest ”lönsamma” att närma sig. Utifrån det kan man sedan bygga upp ett budskap, med en formulering och ord, som riktar sig till en av målgrupperna.

 

Några som hade gjort sin hemläxa väl var moderaterna inför valet 2006. Rimligen konstaterade de att det krävdes en förnyelse av partiet för att väljarna inte hade förtroende partiets förflutna. Dessutom var det många väljare som inför valet gärna såg en förändring för förändringens skull. Att moderatledaren Fredrik Reinfeldt upprepade följande uttryck som ett mantra under valrörelsen var rimligen ingen slump:

 

”Valet står mellan en samlad högerallians och en splittrad vänsterkartell, mellan de nya moderaterna och de gamla socialdemokraterna.”

 

Att moderaterna senare har fått bekymmer beror på att de inte har lyckats leva upp till de förväntningar som väljarna hade på partiet som nya, vitala och fria från synd. Men det har mer att göra med ”identitet – image – profil” som jag lämnar därhän i detta inlägg.

 

Åter till TCO. För en utomstående betraktare känns det inte som om TCO har gjort sin hemläxa lika grundligt som moderaterna. Budskapet i de reklamfilmer som används för att locka målgruppen är allt för öppet. Det träffar inte och blir därmed verkningslöst.


Läs också:

Blygsam start för TCO:s 40 miljoner kronors projekt

TCO-kampanj väcker frågor

Behöver facket eller endast kommunikationen förändras

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards