Direktlänk till inlägg 7 november 2007

Journalisternas rop på vargen visar på oansvar

Av Mattias Josefsson - 7 november 2007 18:43

I dag vid lunchtid gjorde polisen en husrannsakan hos TV4:s redaktion för att försöka få tag i krognotan från det omtalade restaurangbesöket som resulterade i att dåvarande statssekreteraren Ulrica Schenström avgick och tv-reporterns Anders Philblad tog timeout. Journalistkårens ryggmärgsbetonade reaktion var att hävda källskyddet och faran i den oberoende journalistikens framtid. Det har jag mycket svårt att förstå.

 

Medieforskaren Kent Asp konstaterade nyligen det vanligt folk sedan länge kunnat ana nämligen att journalisterna det senaste årtiondet har fått ett allt större inflytande över politiken och politikens utformning.

 

Med ett större inflytande följer också per automatik ett större ansvar. Det är dock inte med samma automatik som vederbörande klarar av att leva upp till detta ansvar. Att som journalist i tid och otid gömma sig bakom källskyddet visar enligt min mening brist på det ansvarstagande journalistkåren i dag behöver visa.

 

Eller hjälp mig att förstå varför inte TV4 kan lämna ut en krognota från ett möte mellan en av deras anställda och en statssekreterare som var glad i hatten? Varför åberopa källskyddet i detta fall? Jag tycker att det ligger på samma nivå som om jag som medborgare skulle anmäla TV4 för resursslöseri med skattemedel när de tvingar fram denna husrannsakan. Varför inte ge en kopia till polisen och åklagarmyndigheten i första läget utan tvinga ordningsmakten att ta till en husrannsakan?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards