Direktlänk till inlägg 20 oktober 2007

Nytt jobbrekord ändå vässas piskan

Av Mattias Josefsson - 20 oktober 2007 21:37

I september sattes ett nytt rekord på svensk arbetsmarknad. Svenska löntagare arbetade sammanlagt 151 miljoner timmar per vecka i genomsnitt. Det visar färsk statistik från Statistiska Centralbyrån. Samma statistik visar också att utanförskapet ökar.

 

Skillnaden mellan dem som har arbete och dem som inte har ett jobb att gå till ökar för var dag som går. Trots att det råder brinnande högkonjunktur och svensken tokjobbar ökar ändå långtidsarbetslösheten i Sverige. Fler får allt mer att göra medan ett också ökande antal människor hamnar allt längre från arbetsmarknaden – i ett utanförskap.

 

SCB-siffrorna visar också att 277 000 personer, varav 184 000 är kvinnor, är undersysselsatta och vill öka sin arbetstid och kan göra det inom 14 dagar.

 

Så sent som förra månaden presenterade regeringen i sitt budgetförslag krav på åtstramning av villkoren för deltidsarbetslösa som från och med årsskiftet får maximalt 75 ersättningsdagar. I samma budget vill regeringen även sänka ersättning i sjukpenningen. Statsminister Fredrik Reinfeldt motiverade försämringarna med att ”drivkraften för arbete har varit otydlig”.

 

Svensken jobbar som aldrig förr men behöver ändå piskas till arbete. Självklart, eller hur, inte sant.

 
 
Ingen bild

avtalstecknaren

23 oktober 2007 11:00

jag gillar dinna inlägg. är själv avtalstecknare på transport. och har just börjat blogga och ska väl hitta någon bra vinkel. vad tror du om att vi inom Lo skaffar oss en egen facebook ?

 
Ingen bild

Mattias

24 oktober 2007 20:00

Avtalstecknaren!
Tack för de positiva orden. Det är värmer att du lyckas se bortom den kritik som jag emellanåt riktar mot olika fackförbund och deras kommunikation. Jag gör det i syfte att vi ska kunna diskutera och förbättra. Det hör arbetarrörelsen till tycker jag. Tyvärr är inte alla av samma åsikt.

Jag startar gärna en Facebook-grupp med dig. Jag finns i Facebook redan. Bjud in mig...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards