Alla inlägg den 8 oktober 2007

Av Mattias Josefsson - 8 oktober 2007 19:46

LO genomför just nu lönepolitiska konferenser runt om i landet för att diskutera slutsatserna i avtalsrörelsen och framtida lönenormering. Nu kräver IF Metall att få vara med i panelen vid de konferenser som återstår eftersom anser att man blivit missförstådda i debatten om jämställdhetspotten. IF Metall gör rätt i att öppna för en intern diskussion inom LO. Frågan är varför man valde att föra en debatt via media i första läget.

 

När IF Metall äntrar scenen på dessa konferenser är det kommunikativa avståndet till mottagarna av budskapet längre än vad det hade varit om förbundet låtit bli den skyttegravstaktik man använt sig av de senaste veckorna via media. Budskapet förbundet har använts sig av kan mer eller mindre sammanfattas i hot om att välja bort LO-samordningen i kommande avtalsrörelse om inte övriga förbund skrotar jämställdhetspotterna till förmån för satsningar på lägsta löner. Med detta budskap övertygar IF Metall inte många meningsmotståndare. Det snarare ökar de klyftor som förbundet vill täppa till.

 

Antingen kan dessa konferenser bli en dörröppnare eller, vid ett fortsatt hot-budskap, fungera som spiken i kistan för LO-samordningen.

 

IF Metall behöver insupa en skopa ödmjukhet och inse att all kommunikation beror på sändarens insikt och konsekvensdragning av mottagarens villkor.

 

Likt förhandlare sätter upp mål inför förhandlingar ska även kommunikatören sätt upp mål. I detta fall är det kommunikativa målet uppenbart; att förändra attityden hos mottagaren kring satsningen lägsta lön.

 

För att jag ska kunna förändra attityden behöver jag först ta reda på var mottagaren befinner sig nu. Annars vet jag ju faktiskt inte vilka argument jag ska använda.

 

Det innebär att förbundet framför allt ska lyssna på konferenserna på vad anhängarna av jämställdhetspotter har att säga och bland annat fråga dem vad de vill uppnå med potterna, hur de tycker att man ska hantera branscher och företag där det uppenbarligen slår snett med pottmodellen.

 

Jag är av den åsikten att i sak har IF Metall rätt i att det är bättre att satsa på lägsta löner snarare än jämställdhetspotter. Men när mottagaren inte är mottaglig för mitt budskap gäller det för mig att inse det och anpassa mitt budskap.

 

Lyckas IF Metall lyssna är jag övertygad om att förbundet vinner över sina meningsmotståndare.


Mer om IF Metalls pottutspel:

Frågan är om det är värt priset med en offentlig pottdebatt

Man höjer på ögonbrynen över IF Metalls pottutspel

Ovido - Quiz & Flashcards