Alla inlägg under mars 2008

Av Mattias Josefsson - 17 mars 2008 11:28

I lördags avslöjade radions Konflikt att MO Catering som säljer färdigpakterade sallader till bland annat Coop använder papperslösa arbetare som tvingas arbeta under vidriga arbetsförhållanden. Jag har nu en meljkonversation med informationschefen på Coop, Magnus Frisk, där jag kräver Coop på besked i ansvarsfrågan.

Läs tidigare inlägg:

Färdigmat från MO Catering tillverkas av papperslösa arbetare
Coop stoppar leveranser från MO Catering

Nu svarar Magnus:

Tack!
Jag håller med. Ett problem är det som nu händer i Svrige.
Men det bottnar ju i  ett internationellt fattigdomsproblem där människor kommer hit för att kunna försörja sina familjer. Det måste man angripa på andra sätt också. Vi har jobbat med dessa frågor genom att både medlemmar och företag inom kooperationen samarbetar med Kooperation utan gränser och VI-skogen som arbetar med utveckling och fattigdomsbekämpning i Afrika, Asien och Latinamerika. Vi samlade tillsammans in över 20 miljoner kronor 2007.
Det är en väg.
Men det behövs också nya samarbeten i Sverige. Vi är gärna med och diskuterar sådana samarbeten.
mvh
Magnus

Detta är mitt svar till Magnus:

Magnus!
Instämmer. Jag är också medveten om det arbete Coop gör i CSR-frågor. Det är en av anledningarna till varför jag handlar hos er.

Men om vi tittar på det vidriga fall som avslöjats i helgen förväntar jag mig att mitt Coop vill ta och tar ett större ansvar för dessa papperslösa arbetare. Det handlar om ansvar och om man ska vara krass handlar det om pengar för er. I mitt fall är ert samhällsengagemang er USP. Och jag är antagligen långt ifrån ensam. Och det är därför jag vill ha besked. Jag vill veta vad ni tänker göra för att underlätta för dessa människor. En liten gest kan betyda mycket.

Av Mattias Josefsson - 17 mars 2008 06:51

I lördags avslöjade radioprogrammet Konflikt att företag MO Catering använder papperslösa arbetare som tvingas arbeta under vidriga förhållanden. En av företagets kunder är Coop, vilket fick mig att skicka ett mejl till Coops informationschef Magnus Frisk och fråga hur de tänker agera.

 

Redan igår kväll svarar Magnus Frisk mig:


 Hej Mattias!

Vi har beslutat att tills vidare inte köpa från Mo Catering. I morgon har vi ett möte med företaget. Om det som sägs i programmet stämmer är det ett företag som vi inte ska ha som leverantör.

mvhMagnus 


I morse svarade jag honom:


 Magnus!

Tack för snabbt och bra svar!

Nästa bekymmer är vad som händer med de stackars papperslösa arbetarna som blir utan arbete. Självklart kan inte Coop ta på sig hela ansvaret att lösa deras livssituation. Men en liten insats tillsammans med någon annan organisation, aktör eller ett annat företag kan säkerligen ge dem en värdig och mänsklig bild av Sverige och Coop.


Läs också:

Allt svårare att mörka i CSR-frågor

H&M får mest publicitet i CSR-frågor

Unga kräver socialt ansvar av arbetsgivare

Av Mattias Josefsson - 16 mars 2008 18:37

Söndagskväll. Större delen av helgen har tillägnats slutprojektet Södertälje kommun. Anders Bergmark och jag har i dag satt ett övergripande arbetsnamn som anger färdriktningen för övriga i projektet. Under gårdagen arbetade vi med en nulägesanalys. I dag har vi tittat på Södertälje utifrån sju emotionella perspektiv och kopplat så många rationella argument vi bara kan till respektive perspektiv.


De emotionella perspektiven är:

  • Teknik och forskning
  • Den lönsamma investeringen
  • Satsande kommun

  • Framgångsrik kommun
  • Internationellt/multikulturellt
  • Den nära staden
  • Boende och leverne
 

Under varje perspektiv har vi samlat frågeställningar som vi känner att vi behöver botanisera vidare i. Sammanlagt har vi fått ihop ett 40-tal frågor som rör alltifrån barnomsorgen, kommunens ekologiska mål till hur man arbetar med att validisera kompetens.


Tanken är att vi genom att besvara frågor kan komplettera det vi redan tagit fram och därmed få en hyfsat vältäckande nulägesanalys.


Imorgon ska vi träffa Maria Lundström, vikarierande näringslivschef i Södertälje, vid Slussen vid 9-tiden. Förhoppningsvis kan hon besvara många av våra frågor eller åtminstone lotsa oss rätt. Samtidigt ska vi testa av några tänkbara strategier med henne.

Av Mattias Josefsson - 16 mars 2008 07:43

I måndags fick studenterna på Berghs sina slutprojekt. Jag arbetar i gruppen som ska hjälpa Södertälje att locka till sig nya företag 50-300 anställda. Ägnar större delen av helgen åt att grotta ner mig i Södertälje tillsammans med Anders Bergmark, som läser marknadskommunikation.

 

Scania och AstraZeneca är största arbetsgivare och har i dag en enormt stor påverkan på kommunen, en situation som antagligen inte är bra vare sig för företagen, kommunen eller invånarna. Intressantaste företaget som vi stött på hittills i kommunen är helt klart Saltå Kvarn. (Passa på att spana in deras nya biodynamiska vin.) Totalt finns drygt 4 800 företag i Södertälje som ger cirka 42 000 arbetstillfällen.

 

Som Themighty påpekade i en kommentar i mitt första inlägg om Södertäljeprojektet är kommunen rikt på människor från andra delar av världen. Cirka 40 procent av invånarna kommer från ett annat land.

 

Det finns ett rikt föreningsliv med över 400 föreningar. I förhållande till sin storlek så är Södertälje landets ledande idrottskommun när det gäller elitlag. Idrotten har skapat flera riks- och världskända ansikten, bland annat Björn Borg, Joachim ”Pim-Pim” Johansson, Anders Eldebrink och Kennedy Bakircioglu.

 

Kommunen har ett strategiskt läge i regionen. Södertäljes styrka ligger i att ha en väl utbyggd infrastruktur i direkt anslutning till E4 och E20 och med omedelbar närhet till flera flygplatser, inte minst Arlanda. Dessutom går två stambanor och Svealandsbanan genom Södertälje. Södertälje kanal och Södertälje hamn är två andra viktiga transportvägar.


Södertälje har 7 kommunala gymnasieskolor och 9 friskolor där 5 skolor har antroposofisk inriktning. Dessutom gör man nu en intressant satsning i Campus Telge tillsammans med bland annat KTH och Mälardalens Högskola. 

Anders och jag försöker oss också på att analysera konkurrenterna, det vill säga de närliggande kommunerna. Vi söker också trender som kan påverka.

 

Ur allt detta hoppas vi få fram något som liknar en färdriktning som kan ta Södertälje både emotionellt och affärsmässigt till en annan position än den där man befinner sig i dag.


Det vi hittills ha fastnat för är Södertäljes – eller framför allt Järnas – starka antroposofiska historia, som bland annat mynnat ut i Saltå Kvarn.

 

Men hur gör man Södertälje till en ekoby, som dessutom lockar till sig företag. För inte känns den här filmen som så mycket ekoby. Man skulle hellre vilja associera Södertälje med något sånt här. Men då krävs uppenbarligen en förändring av den nuvarande identiteten.

 

Slutligen, apropå stark föreningsliv. Lokalpatriotismen är det inget fel på i alla fall.

Av Mattias Josefsson - 15 mars 2008 19:52

Coop, ICA och Hemköp. Det är några av de stora matkedjor som köper in färdigpaketerad mat, sallader och mackor från MO Catering. I dagens Konflikt i P1 avslöjades att företagets framgång bygger på ett systematiskt utnyttjande av papperslösa arbetare.

 

Läs mer på SR:s hemsida

 

Lyssna på programmet

 

Jag skickade ett mejl till Magnus Frisk, informationschef på Coop Sverige. (magnus.frisk@coop.se)


Magnus! 

Jag lyssnade till Konflikt i P1 idag. Det var inget roligt att som trogen Konsumkund höra att ni köper in färdigmat från MO Catering som utnyttjar papperslösa arbetare. Hur tänker ni agera?

Av Mattias Josefsson - 14 mars 2008 18:25

I måndags tilldelades studenterna på Berghs sina slutprojekt. Under åtta intensiva veckor ska 18 olika uppdrag få svar på de utmaningar de ställer. Jag arbetar tillsammans med kreatörer, produktionsledare, art director, copywriter och strateger med Södertälje kommun. Uppdraget är att locka fler företag med 50-300 anställda till kommunen. Frågan vi just nu ställer oss är; vad är det för unikt med Södertälje?

 

Det är fredagskväll och paus i arbetet. Veckan har bestått av allt från att lära känna varandra i gruppen till att närma oss Södertälje via google, broschyrer, besök och samtal med kommunens kommunikationsdirektör och personer som arbetar med det lokala näringslivet.

 

Dessutom hann vi som läser strategisk information & pr att avsluta ett projekt, som vi haft tillsammans med studenter som läser design, där Forum för levande historia var uppdragsgivare.

 

Att locka företag till kommunen är ett komplex uppdrag. Det handlar inte bara om att kontrollera att det finns marker och lokaler att erbjuda och vilken typ av verksamhet dessa är verksamma, det vill säga någon form av exploateringsstrategi. Det handlar även om att ringa in en möjlig målgrupp, hitta intressenter, analysera konkurrenter, granska Södertäljes identitet, ta fram styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Ringa in trender som kan komma att påverka staden.

 

Framför allt handlar det om att hitta Södertäljes USP – unique selling point. Vad är det Södertälje har att erbjuda som ingen annan har? Har du några tankar tar jag gärna emot dem.

Av Mattias Josefsson - 11 mars 2008 18:53

Inta rollen som expert i media. Det är den säkraste rollen och ger utrymme. Så kan man sammanfatta budskapet från Per Söderpalm, nordisk analyschef på Cision, när medieanalysföretaget nyligen bjöd in till träff.

 

De mediala trenderna i USA, England och Sverige skiljer sig åt. I landet på andra sidan Atlanten är personifieringen stark. Bolag symboliseras allt mer av ansikten på högt uppsatta.

 

I England är det inte personen i sig som drar till sig den mediala uppmärksamheten utan snarare rollen som expert.

– Ett tydligt exempel är Marks & Spencer och Sainsburys som allt mer uttalar sig om mattrender, sade Per Söderpalm.

  Bli expert och sitt säkert i stolen

Sverige är en blandning av både USA och England, konstaterade Söderpalm.

– Fast med en dragning åt England och experter i form av till exempel banker och försäkringsbolag. Men vi ser även personifieringar. Ericssons Svanberg och SEB:s Falkengren är två tydliga exempel.

 

Personifieringen innebär dock större risker än rollen som expert. Medielogiken gör att personen först hyllas för att sedan plockas ned från den piedestal som media placerat dem på.

 

Även medietränaren Paul Ronge konstaterade detta fenomen när jag lyssnade till honom för en tid sedan.

– Grovhugget finns det finns tre rollen i media. Offer, hjälte och experten. Sök alltid rollen som expert. Den är förenad med minst fara.

Av Mattias Josefsson - 9 mars 2008 12:18

I veckan presenterade LO-tidningen en sammanställning som visar att LO-förbunden förlorade närmare 130 000 medlemmar under 2007. Det motsvarar 7 procent av förbundens medlemmar. Det får LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin att lyfta medlemsfrågan till en strategisk prioriterad fråga för centralorganisationen.

– Jag vill jobba för att organisera medlemmar blir en central och strategisk fråga, sade hon i lördagsintervjun i Sverige Radio.

 

Ekonomiskt motsvarar medlemsraset minskade intäkter motsvarande 20 miljoner kronor. Det berodde huvudsakligen på regeringens beslut om a-kassan, menar Lundby-Wedin.

 

Finansminister Anders Borg delar inte den verklighetsbeskrivningen.

– Det är ju en populär modell för den som inte klarar sig så bra att skylla på någon annan. Men det är också klart att LO inte företräder sina medlemmar på ett bra sätt, säger Anders Borg till TT.


Läs också:

Facklig webbsatsning en riktig flopp

Se organisationen som varumärke och lyft fram ambassadören

Analytiker efterlyser strategiskt varumärkesarbete hos facken

Ovido - Quiz & Flashcards