Direktlänk till inlägg 14 mars 2008

Frågan jag ställer mig är vad det är Södertälje har

Av Mattias Josefsson - 14 mars 2008 18:25

I måndags tilldelades studenterna på Berghs sina slutprojekt. Under åtta intensiva veckor ska 18 olika uppdrag få svar på de utmaningar de ställer. Jag arbetar tillsammans med kreatörer, produktionsledare, art director, copywriter och strateger med Södertälje kommun. Uppdraget är att locka fler företag med 50-300 anställda till kommunen. Frågan vi just nu ställer oss är; vad är det för unikt med Södertälje?

 

Det är fredagskväll och paus i arbetet. Veckan har bestått av allt från att lära känna varandra i gruppen till att närma oss Södertälje via google, broschyrer, besök och samtal med kommunens kommunikationsdirektör och personer som arbetar med det lokala näringslivet.

 

Dessutom hann vi som läser strategisk information & pr att avsluta ett projekt, som vi haft tillsammans med studenter som läser design, där Forum för levande historia var uppdragsgivare.

 

Att locka företag till kommunen är ett komplex uppdrag. Det handlar inte bara om att kontrollera att det finns marker och lokaler att erbjuda och vilken typ av verksamhet dessa är verksamma, det vill säga någon form av exploateringsstrategi. Det handlar även om att ringa in en möjlig målgrupp, hitta intressenter, analysera konkurrenter, granska Södertäljes identitet, ta fram styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Ringa in trender som kan komma att påverka staden.

 

Framför allt handlar det om att hitta Södertäljes USP – unique selling point. Vad är det Södertälje har att erbjuda som ingen annan har? Har du några tankar tar jag gärna emot dem.

 
 
so

so

14 mars 2008 18:41

Ledsen men efter ha bott i Stälje i fyra år så kan jag inte hitta någon USP som den staden har. Det jag däremot upptäckte var taskiga vägar, dålig städning av stan, dålig satsning på sjukhuset som verkligen behövs där, oroligheter i "för-förorterna", dålig natt-trafik och hyfsat otrevliga människor som jobbar inom stadens serviceyrken och butiker...Men nått som var bra..Ja kan det vara Gabos kanske?!

http://soffansso

 
Ingen bild

Mattias

14 mars 2008 19:02

Tack för din kommentar! Det är sanningen jag vill höra. Din sanning om Södertälje var uppenbarligen inte så trevlig.

 
TheMighty

TheMighty

15 mars 2008 12:13

Jag har varit där och intervjuat folk på Scania när jag gick på Berghs för 100 år sen. Det som är intressant med Södertälje är den blandning av etniciteter du kan finna. Företag som agerar på internationella marknaden borde kunna finna irakiska civilingenjörer, Iranska läkare, Chilenska datatekniker mm. Det torde vara en bra möjlighet för både företag, kommun, innevånare men kanske inte helt unik men ganska!

http://themighty.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mattias

15 mars 2008 20:05

Tack Hasse "the mighty one" för dina tankar!
Vi har det internationella perspektivet med i tankarna. Vi funderar också på hur man kan använda framgången och historien kring Saltå Kvarn och antropologispåret. Ekologi är intressant eftersom ingen annan kommun riktigt intagit den positionen än. Men frågan är om ekospåret är tillräckligt hållbart för att locka till sig företag, som är vår uppgift. Vad finns det för näringsgrenar att dra vidare i där mån tro?

 
TheMighty

TheMighty

18 mars 2008 23:12

När det gäller antroposoferna bör ni vara försiktiga då de är ett mycket laddat och omtvistat ämne. Delar av deras lära är mycket kontroversiell och lämnar stora frågor. Om kommunen inte planerar en större satsning avseende ekologi så är det ett svårt spår att utveckla. Jag har bland annat varit ansvarig för Änglamark rent kommunikationsmässigt så jag vet att spåret är extremt tricky att balansera sig fram på.

http://themighty.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mattias

19 mars 2008 06:48

TheMighty!
Intressant! Även om vi nu inte är inne på att lyfta fram antropsoferna i sig. De kan man ha som referenser om/när företag blir intresserade. Det finns flera andra intressanta varumärken i Södertälje som är intressanta. Men de är å andra sidan inte lika djupt förankrade som Saltå…Hmmm. Intressant erfarenhet med Änglamark.

 
TheMighty

TheMighty

25 mars 2008 21:23

När det gäller änglamark och eko-kommunikation så delar jag gärna med mig av kunskapen om du är intresserad

http://themighty.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards