Alla inlägg under mars 2008

Av Mattias Josefsson - 25 mars 2008 20:40

I förmiddags träffade gruppen för slutprojektet Södertälje kommun vår uppdragsgivare Monika Larsson, kommunikationsdirektör, och stämde av nuläget. Dessutom gjorde vi vissa justeringar i uppdraget och definieringen av målgruppen. Hon gav tummen upp. Mötet kändes riktigt bra.

 

Vårt tidigare mål var, om man pratar i termer av marknadskommunikation, inriktat på köpintention – målgruppen skulle vilja flytta/expandera sin verksamhet i Södertälje kommun. Det nya blir mer inriktat på att förbättra attityden till varumärket.

 

Vår kommunikativa slutmålgrupp är:

  • Tjänsteföretag och entreprenörer inom tjänstesektorn verksamma i Sverige som ska expandera sin verksamhet i storstadsregionen.
 
  • Tjänsteföretag och entreprenörer inom tjänstesektorn verksamma i Sverige som överväger att flytta verksamheten till storstadsregionen.
 

Vi gav också förslag till kommunen att göra årliga mätningar av målgruppen. Genom mätningarna kan kommunen:

  • få reda på hur stor målgruppen är i absoluta tal
  • få reda på vad som kan få dem att flytta eller expandera på annan ort
  • göra jämförelser mellan olika branscher
  • matcha detta med kommunens rationella erbjudande
 

Efter mötet lotsade oss Monika Larsson till kommunens strateg Roger Svanborg. Vi hade ett mycket givande samtal honom som bekräftade många av de framtidstankar vi ser för Södertälje. Riktigt skönt.

 

Det som står på tur nu är att bygga en varumärkesidentitet och utifrån den ta fram en kreativ brief – och sedan en ny avstämning med Monika Larsson om 14 dagar.

Av Mattias Josefsson - 23 mars 2008 08:53

Internet skapar helt nya möjligheter till interaktion mellan sändare och mottagare. Nätet ger också företag och organisationer möjlighet att öppna dörrarna för att på så sätt komma närmare mottagaren i syfte att stärka relationen och sälja mer eller få fler medlemmar. Denna möjlighet blir allt mer ett krav då konsumenter och medlemmar snabbt vänjer sig vid större insyn och delaktighet. För företag och organisationer gäller det att ställa om.

 

McDonalds startade nyligen en blogg där anställda kan tävla mot varandra om den bästa egentillverkade raplåten som handlar om hamburgerkedjan. Syftet är att stärka McDonalds internt. Den interna relationen stärks inför öppen ridå och stärker därmed också relationen till konsumenten.

 

IF Metall hade nyligen en annons i LO-tidningen som fyllde samma syfte, att stärka förbundet internt. Den inger hopp till alla anställda och förtroendevalda som kämpar på i en facklig tuff tid. Däremot saknas möjligheten till interaktion.

 

Det gav mig anledningen att ta kontakt med Bengt Forsling, ombudsman i IF Metall Göteborg. Avdelningen är öppen för de nya förutsättningar och kanaler som internet skapar och testar sig fram i en rad olika former. Vi spånade lite kring en idé som jag fick. Kanske idén sjösätts bäst genom en youtube-film som skickas ut till avdelningar och en länk via en nyhet på förbundets hemsida eller LO-tidningen. Det ger ”rätt” ton från början.

 

Ett annat förbund som öppnat för nya kanaler är Hotell- och restaurangfacket som, som enda – mig veterligen – LO-förbund lagt upp bloggar på förbundets hemsida. Det primära syftet med denna blogg borde vara att låta mig få komma närmare HRF som förbund genom att kunna ta del av de anställdas skildringar av deras vardag. Blir bloggen en kanal för att föra fram politiska och fackliga åsikter fyller den inte sitt syfte. Bloggen blir inte trovärdigt och dessutom finns tillräckligt med sådana kanaler redan.


Det bästa fackliga exemplet som jag stött på som minskar avståndet mellan sändare och mottagare och som samtidigt genom sin prestigelöshet förändrar bilden av facket som något stelt och tråkigt är Radio Rullen, som är inspelad av gruppstyrelsen Rullar på SKF i Göteborg.

 

Apropå interaktion. Jag vet inte om detta är en placerad film eller om det är äkta McDonaldsfantaster. Jag struntar i vilket, roligt är det i alla fall.

Av Mattias Josefsson - 22 mars 2008 18:40

Under 2007 utsågs Södertälje till den mest kreativa kommunen enligt en rapport vid Göteborgs universitet. Men vilket företag är då det mest kreativa i Södertälje, det vill säga vilket företag är det kreativaste i den kreativaste kommunen? Frågan är ännu obesvarad. Kanske är det dags för kommunen att utse vinnaren.

 

Det var i juni förra året som Göteborgs Handelshögskola presenterade rapporten Sweden in the Creative Age" – ett nytt kreativitetsindex för svenska län och kommuner.
– Södertälje verkar dra nytta av sin geografiska lokalisering, sin teknologibas och sitt aktiva arbete med mångfald och integration, konstaterade Evelina Wahlqvist, doktorand och en av forskarna bakom rapporten.


Rapporten togs fram av forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i samarbete med Richard Floridas Creativity Group Europe.


Tankarna kring att utse det kreativaste företaget har väckts hos oss i arbetsgruppen på Berghs som har Södertälje kommun som slutprojekt. 


P.S Läste på dagensmedia.se att Berghs utsetts till bästa skolan av Cap & Design. Kul!

Av Mattias Josefsson - 20 mars 2008 15:28

I vårt slutprojekt med Södertälje kommun håller vi på att knacka ihop en debrief, en bekräftelse på vårt uppdrag. Jag håller på med målgruppsbeskrivningen. Målet är att göra en så tydlig avgränsning som möjligt eftersom det gör det lättare att komma överens med kunden om vad vem det egentligen är vi ska kommunicera med.

 

Tydlighet underlättar också det fortsatta arbetet för det strategiska och kreativa arbetet. Men eftersom ingen i gruppen vare sig har kompetensen eller tiden att göra specifika branschanalyser för Södertälje blir målgruppen inte riktigt så tydlig som man kunde önska.

 

Så här ser definitionen av slutmålgruppen ut just nu:

 
  • Företag och entreprenörer verksamma i Sverige som ska expandera sin verksamhet i storstadsregionen.

  • Företag och entreprenörer verksamma i Sverige som överväger att flytta verksamheten till storstadsregionen.

  • Företag och entreprenörer som ska etablera verksamhet i Sverige.

  • Företag och entreprenörer som överväger att etablera verksamhet i Sverige.
 

Jag skickade precis iväg det till Anders Bergmark.  Jag skrev till i dokumentet:


Att fundera på:

Ska vi göra någon branschavgränsning?

 

Ska begreppet ”Företag och entreprenörer” bytas ut mot begreppet ”Tjänsteföretag och entreprenörer inom tjänstesektorn”?


Någon som har en klok synpunkt?

Av Mattias Josefsson - 18 mars 2008 14:48

I vårt slutprojekt med Södertälje kommun har vi nu grottat ner oss så pass mycket att vi har bildat oss en uppfattning om vad Södertälje befinner sig idag och en riktning som kommunen kan inta. Utifrån det har vi nu satt ihop ett batteri med frågor som vi riktar till en rad olika intressenter för att komplettera bilden än mer.

Några av de intressenter vi har eller ska försöka kontakta inom det närmaste är:

  • Svenskt Näringsliv
  • Svensk Handel
  • Livsmedelsföretagen
  • Stockholm Business Alliance
  • Nutek
  • Unionen
  • Invest in Sweden Agency
  • Lantmännen
  • Flera specifika företag

Dessutom kontaktar vi kommunen själv inom en rad olika områden som exempelvis barnomsorg, boende och föreningsliv.

I går träffade vi vikarierande näringslivschefen Maria Lundström. Ett intensivt och givande möte som gjorde att vårt uppdrag förändrades något – till det bättre. Nu behövs en nulägesanalys, en debrief och ett möte med kommunikationsdirektören Monika Larsson – som är vår uppdragsgivare – för att kunna gå vidare.

Men än återstår några samtal och ett finsnickeri av analysen.

Av Mattias Josefsson - 18 mars 2008 07:09

Tänk Fritidsresor och tsunamikatastrofen. Tänk FedEx och orkanen Katrina. Båda aktörerna tog ett större ansvar än vad som krävdes av dem i den inträffade situationen, hjälpte människor och tjänade pengar på det genom positiv publicitet som genererade merförsäljning.

 

FedEx har till och med byggt ut sin hjälpverksamhet sedan Katrina, rimligen inte bara för att man vill vara snälla.

 

Det är det här som jag hela tiden har farit efter i min mejlkonversation med informationschefen på Coop Magnus Frisk.

 

För tänk Coop och MO Catering. En liten extra insats från Coop som hjälper de papperslösa arbetarna kan vara en direkt lönsam affär.

 

Min avsikt har inte varit att peka ut Coop som en bov. Vare sig Coop eller något annat inblandat företag kände rimligen till arbetsförhållandena innan radions Konflikt avslöjade det i lördagens program.

 

Dessutom tycker jag att det visar på god service när Coop genom Magnus Frisk svarar mina mejl så snabbt trots att han uppenbarligen måste haft en ganska hektisk gårdag. Mitt första mejl skickade jag i lördagskväll och som besvarades redan på söndagskvällen.

 

Men faktum kvarstår. Jag tycker att Coop ska ta ytterligare ett steg i ansvarsfrågan. Det kan garantera de papperslösa arbetarna deras överlevnad. Dessutom kan Coop stärka sitt varumärke.

Av Mattias Josefsson - 18 mars 2008 06:22

Läs min mejlkonversation med Coops informationschef Magnus Frisk angående radioprogrammet Konflikts avslöjande om att MO Catering anlitar papperslösa arbetare för att tillverka sina sallader, där Coop är en av storkunderna.


Läs tidigare inlägg:

Färdigmat från MO Catering tillverkas av papperslösa arbetare
Coop stoppar leveranser från MO Catering

Jag vill ha besked i MO Catering-fallet, Magnus!

Sträck ut hjälpande hand till papperslösa arbetare Coop!


Läs mer på SR:s hemsida.


Lyssna på programmet


Magnus avslutar vår mejlväxling med följande:


 Tack.

/Magnus

Av Mattias Josefsson - 17 mars 2008 16:27

Läs min mejlkonversation med Coops informationschef Magnus Frisk angående radioprogrammet Konflikts avslöjande om att MO Catering anlitar papperslösa arbetare för att tillverka sina sallader, där Coop är en av storkunderna.


Läs tidigare inlägg:

Färdigmat från MO Catering tillverkas av papperslösa arbetare
Coop stoppar leveranser från MO Catering

Jag vill ha besked i MO Catering-fallet, Magnus!


Magnus svarar:

Hej!
Jag har haft fullt upp med den akuta frågan hittills och inte hunnit fundera på vad vi skulle kunna göra för de papperslösa arbetarna. Hade du något speciellt i åtanke?
/Magnus

Jag svarar:

Magnus!
Den första frågan blir väl att fråga hur Coop tänker ställa sig I ersättningsfrågan till de papperslösa arbetarna. Ska Coop agera för att de ska kunna få ut någon form av rättmätig ersättning, antingen själva eller tillsammans med ett annat företag eller annan organisation? Ska Coop vara en aktiv aktör eller en passiv bisittare?

Nästa steg blir väl ställa sig frågan vad som händer med arbetarna efter avslöjandet och hur Coop ska agera, själva eller tillsammans med andra, för att arbetarna över huvud taget ska överleva.

Som jag skrev i ett tidigare mejl; Coop kan inte ta på sig hela ansvaret. Men genom kontakter med någon hjälporganisation som har kompetens men kanske inte resurser kan Coop ge arbetarna grundläggande förutsättningar att kunna ta sig vidare i livet.


Läs också SvD:s artikel: Coop slutar sälja färdigmat efter avslöjanden om usla förhållanden

Ovido - Quiz & Flashcards