Direktlänk till inlägg 18 mars 2008

Mina tankar kring Coop och MO Catering

Av Mattias Josefsson - 18 mars 2008 07:09

Tänk Fritidsresor och tsunamikatastrofen. Tänk FedEx och orkanen Katrina. Båda aktörerna tog ett större ansvar än vad som krävdes av dem i den inträffade situationen, hjälpte människor och tjänade pengar på det genom positiv publicitet som genererade merförsäljning.

 

FedEx har till och med byggt ut sin hjälpverksamhet sedan Katrina, rimligen inte bara för att man vill vara snälla.

 

Det är det här som jag hela tiden har farit efter i min mejlkonversation med informationschefen på Coop Magnus Frisk.

 

För tänk Coop och MO Catering. En liten extra insats från Coop som hjälper de papperslösa arbetarna kan vara en direkt lönsam affär.

 

Min avsikt har inte varit att peka ut Coop som en bov. Vare sig Coop eller något annat inblandat företag kände rimligen till arbetsförhållandena innan radions Konflikt avslöjade det i lördagens program.

 

Dessutom tycker jag att det visar på god service när Coop genom Magnus Frisk svarar mina mejl så snabbt trots att han uppenbarligen måste haft en ganska hektisk gårdag. Mitt första mejl skickade jag i lördagskväll och som besvarades redan på söndagskvällen.

 

Men faktum kvarstår. Jag tycker att Coop ska ta ytterligare ett steg i ansvarsfrågan. Det kan garantera de papperslösa arbetarna deras överlevnad. Dessutom kan Coop stärka sitt varumärke.

 
 
Ingen bild

COOP-kund

18 mars 2008 08:15

Dina inlägg är helt inriktade på att de här arbetana är papperslösa, vart är dina konkreta bevis på detta. Testa ring P1 och kolla om de har några dokument ?

 
Ingen bild

Johan

18 mars 2008 10:35

Jag såg att mo catering hade svarat på svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_985909.svd

Det mest ironiska vore väl om hela historien är påhittad men att de får lov att stänga fabriken. Och att du då hjälpt till och gjort en massa folk arbetslösa.

 
Ingen bild

Mattias

18 mars 2008 10:46

Gjort dem arbetslösa genom att ställa frågor till Coop?

Radioinslaget är gjort av redaktionen på Konflikt.

 
Ingen bild

Linus

18 mars 2008 21:42

Alla som har hjälpt till och gjort en massa folk arbetslösa: Har ni hjälp till Sveriges ekonomi på något viss??? Facket kan SÄKERT hjälpa de vaaa??? Kommer att hata FACKET..........

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards