Direktlänk till inlägg 3 maj 2008
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com
När jag läste igenom Anteckningar om en identitet – bland annat kärnan som konstaterar att varumärket ska skilja sig från konkurrenterna – kom jag att tänka på ett av de exempel som Torsten Nilson har i sin bok Ladda ditt varumärke. (länk till engelsk version)
Exemplet är hämtat från dåvarande Sovjet där alla tv-apparater som tillverkades på fabriker runt om i landet såldes under samma varumärke.
Varumärket i sig var ur ett konsumentperspektiv meningslöst. Det fyllde egentligen ingen funktion eftersom det inte fanns några konkurrenter att särskilja sig ifrån.
Nilson skriver: Med tiden blev det tämligen allmänt känt att apparater med en viss sekvens i tillverkningsnumret kom från en speciell fabrik. Denna kunskap var irrelevant tills man också upptäckte att apparaterna från en fabrik var bättre än de som kom från de andra.
Summa summarum blev att kunderna började leta efter apparater inom en viss tillverkningsserie.
Nilson konstaterar: Det verkliga varumärket var nummersekvensen, inte namnet på apparatens framsida.
Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen. Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...
Hej! Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 | ||||||
5 | 6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 | 18 | |||
19 | 20 |
21 | 22 | 23 |
24 | 25 | |||
26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
31 |
||||
|