Alla inlägg under maj 2008

Av Mattias Josefsson - 21 maj 2008 20:23

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I höstas lanserade TCO-förbunden kampanjen facketförändras.nu. Under ett par år ska är tanken att förbunden ska satsa cirka 40 miljoner kronor. Tanken var att välutbildade unga människor skulle lockas in till kampanjsajten och tala om hur facket behöver förnyas.

 

Jag ställde mig tveksam till hela idén redan då projektet drog igång. De som kampanjen riktar sig till är rimligen inte särdeles intresserade av att lägga ned speciellt mycket tid på att surfa in på en sajt och tala om vad facket behöver förändra för att de ska gå med.

 

Sannolikt resonerar de; är facket intresserade att ha mig som medlem eller mina åsikter får de komma till mig, konstaterade jag då.

 

I februari slog ST Press fast att satsningen hittills inte varit särskilt framgångsrik. Projektet som då kostat närmare 20 miljoner kronor, bland annat genom tv-reklam i TV3 som inte hade kollektivavtal, drog igenomsnitt 900 besökare per vecka till sajten.

 

Nu tar TCO-förbunden med hjälp av deras byråer nya tag för att få fart på projektet. På torsdag placeras Sveriges största förslagslåda som mäter 5x5x5 meter vid Odenplan, skriver Dagens Media.


Lådan är ett steg i rätt riktning. Den närmar sig målgruppen. Och den lär väcka uppmärksamhet för de som passerar och den kommer antagligen generera en del pr, artikeln i Dagens Media är ett exempel.

 

Men den målgrupp som TCO-förbunden har valt att kommunicera med är kräsen och förhoppningsvis följs detta steg av ytterligare som närmare sig målgruppen än mer. Det behövs.

Av Mattias Josefsson - 19 maj 2008 19:39

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I förra veckan presenterade arbetsgruppen på Berghs som haft Södertälje kommun som uppdragsgivare sitt resultat. Med rubriker som ”Kreativa krafter ska profilera kommunen” och ”Kommunen ska bli attraktivare” har slutarbetet har även väckt medias intresse.


Saxat ur Länstidningen den 19 maj.


Saxat ur Södertälje-Posten den 9 maj.


Av Mattias Josefsson - 18 maj 2008 19:45

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I samband med att studentgruppen på Berghs som har haft Södertälje kommun som uppdragsgivare presenterade sitt arbete för kunden överlämnades ett Leave-behind dokument. Dokumentet beskriver konceptet Project Think bland annat kärnvärden, verksamhet och kommunikationsplan.

 

Så sammanfattar gruppen Project Think:

Södertälje kommun har gett en studentgrupp på Berghs School of Communication i uppdrag att i ett examensprojekt ta fram ett koncept för att locka nya företag till Södertälje. Arbetsgruppen på Berghs har i samråd med uppdragsgivaren valt att jobba för att skapa en positiv attityd till Södertälje som näringslivskommun.

 

Arbetsgruppen har tagit fram ett koncept som bygger på Corporate Social Responsibility (CSR) och drivs av Södertälje kommun under namnet Project Think. Project Think innebär att Södertäljes närings- och föreningsliv samt skolor och högskola går in i olika initiativ för samhällets utveckling inom miljö, hälsa och social integration.

 

Invånarna i Södertälje saknar idag något självklart positivt och övergripande för Södertälje att ta upp i samtal. Och trots Anders Lagos besök i amerikanska kongressen i Washington som skapat positiv uppmärksamhet råder överlag en splittrad och dels dålig bild av Södertälje i Sverige idag.

 

Project Think är ett effektivt sätt för kommunen att skapa och bygga kommunikation som omfattar hela Södertälje kommun och ett projekt för medlemmarna att arbeta med CSR. Socialt ansvartagande är högaktuellt inom näringslivet och är viktigt för medlemmarna då det stärker varumärket samt ökar lönsamheten.

 

Project Think lämpar sig väl som kommunikation för Södertälje då kommunen redan idag kännetecknas av ett solidaritetsarbete i flyktingfrågan samt är en stark näringslivskommun. Södertälje har stor bredd i närings- och föreningsliv, men är också en segregerad stad.


I Project Think samarbetar kommun, närings- och föreningsliv på arbetsplatser, i det lokala samhället och internationellt för långsiktigt hållbar tillväxt. Detta inom ramen för miljömässigt, hälsomässigt och socialt ansvarstagande. Projektet stärker bilden av Södertälje som en stark näringslivskommun vilken är i framkant vad gäller samhällsansvar.

 

Project Thinks verksamhet är löpande över hela året.  Fokus ligger på tre dagar, Project Think Days, då verksamheten presenteras, utvärderas och debatteras under publika former.

 

Rent kommunikativt ligger insatserna kring Project Think Days och främst på det internationella engagemanget. Project Think skapar förutsättningen för kommunikation och är främst ett PR-projekt. Köpta kanaler används sparsamt och då främst för att öka varumärkeskännedomen.


Läs mer: berghsdepartmentstore.se/sodertalje

Av Mattias Josefsson - 17 maj 2008 18:30

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


En konkret utmaning någonstans i världen som kräver en lösning. Med det som utgångspunkt involveras hela Södertäljes kreativa krafter genom kommunen, det lokala föreningslivet och näringslivet i Project Think. Det föreslår arbetsgruppen på Berghs som har haft i uppdrag att hjälpa kommunen att profilera sig som en mer näringslivsvänlig kommun.


Det är just att alla lokala krafter samlas för att lösa en gemensam utmaning som gör projektet världsunikt inom CSR, corporate social responsibility.

– Det kan vara allt från att försöka att lösa vattenförsörjningen i en by i Moçambique, förbättra förutsättningarna för fisken i Östersjön eller försöka att hjälpa ett utrotningshotat djur i Pakistan, säger Carl Fredrik Jannerfeldt, copywriter i arbetsgruppen.

 

Södertälje är en av landets mest framgångsrika kommuner och anses vara Sveriges mest kreativa kommun med bäst förutsättningar att möta framtiden.

– Genom att bjuda på sin kreativitet och kompetens kan något unikt skapas. Projektet i sig genererar också en miljö som kan ligga till grund för att nya spännande affärsidéer och samarbeten som kan växa fram under arbetets gång, säger Sophie Hedberg, produktionsledare i arbetsgruppen.

 

För att få vara med i Project Think krävs att aktörerna själva går med på att sätta upp och arbeta med lokala miljö-, hälso- och sociala mål, som exempelvis energibesparing, kost, jämställdhet eller integration.

– Tanken är att Project Think ska fungera som ett paraply och förena alla varumärken och all den unika kunskap som kommunen besitter och fungera som en motor för att förbättra villkoren både lokalt och globalt, säger Mattias Johansson, art director.

 

Arbetsgruppen på Berghs föreslår att Project Think genomförs första gången i maj 2009 med inriktning på vattenförsörjning. Tanken är att Södertälje årligen ska genomföra Project Think i samarbete med olika ideella organisationer och teman varje år.

 

Om uppdraget

Syftet är att profilera Södertälje som en attraktiv kommun för företag och entreprenörer som vill expandera sin verksamhet i storstadsregionen eller som överväger att flytta sin verksamhet hit. Arbetet visas på slututställningen på Berghs i Stockholm den 23-25 maj.

 

I arbetsgruppen ingår: Anders Bergmark, planner, Anna Hibbs, marknadskommunikatör, Elsa Andrén och Sophie Hedberg, produktionsledare, Mattias Johansson, art director, Carl Fredrik Jannerfeldt, copywriter, Mattias Josefsson, kommunikationsstrateg.

Av Mattias Josefsson - 14 maj 2008 06:30

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


De stora företagen i Sverige använder sig inte av sociala medier i sin kommunikation. Två tredjedelar följer inte vad som sägs om deras varumärke på nötet och 28 procent är negativt inställda eller vet inte vad sociala medier är. Det konstaterar konsultbyrån GCI i en undersökning som SvD:s Hanna Dunér skriver om i dagens tidning.

 

– Det finns fortfarande en avvaktande inställning till sociala medier, vilket beror på att många företag inte ser relevansen av det för sin verksamhet. Och många vet inte heller hur de ska använda dem, säger Martin Lindvall på GCI till SvD.

 

Traditionell marknadskommunikation bygger på att sändaren – företaget – skickar information till mottagaren – den presumtiva konsumenten – i hopp om att utlösa ett köpbeteende.

 

Sociala medier bygger på att konsumenterna upplyser varandra om produkter/händelser/tjänster etc. som är bra respektive dåliga. I och med att konsumenten inte har något vinstintresse blir den en mer trovärdig budbärare än företag självt.

 

– Svenska företag har mycket att lära av det amerikanska presidentvalet och hur de använder sig av internet, konstaterade Johan Molander på Narva Kommunikation nyligen.

 

Han syftade då framför allt till kommunikation inom IR. Men det gäller antagligen lika mycket inom marknadskommunikationen.

Av Mattias Josefsson - 7 maj 2008 18:04

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I eftermiddags blev det klart att jag ska börja arbeta åt socialdemokraterna på partiexpeditionen på Sveavägen i Stockholm. Min tjänst är kommunikationsombudsman med ansvar för medlems- och medborgarkommunikation.

 

Valet 2010 är i antågande. Att få arbeta inför och under en valrörelse, mitt i händelsernas centrum och i en miljö där jag kommer att omge mig en rad namnkunniga personer känns mycket inspirerande.

Av Mattias Josefsson - 5 maj 2008 13:44

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Ge Södertälje kommun en tydligare profil som en attraktiv näringslivskommun. Det uppdraget har några studenter på Berghs School of Communication i Stockholm fått av Södertälje kommun. Målet är att locka små- och medelstora företag till Södertälje.

 

Som näringslivskommun är Södertälje starkt förknippat med Scania och AstraZeneca. Men kommunen har även andra starka varumärken som Svenska Lantchips, Axa, Volkswagen och inte minst Saltå Kvarn.

– Södertälje är unikt på många sätt. Förutom ett nav med många kommunikationer, satsningar på Campus Telge från bland annat KTH, erbjuder Södertälje även internationell kompetens, säger Anders Bergmark, planner i arbetsgruppen

 

Under 2007 utsågs Södertälje till Sveriges mest kreativa kommun enligt en rapport från Göteborgs Handelshögskola.

 

Just Södertäljes förmåga att ta tillvara på stadens rika flora av många olika kulturer väcker internationell uppmärksamhet. Nyligen talade kommunalrådet Anders Lago inför kongressen i Washington vilket har uppmärksammats stort i internationell press.

– Det vore intressant att förena kommunens värderingar och mångfalden med ansvarstagande och redan starka varumärken. Det går att skapa en win-win-situation som kan gynna kommun, näringsliv och kommunens medborgare, menar Anders Bergmark.

 

Södertälje kommun är fylld av tillförsikt:

– Det känns roligt att som kommun bli inspirerad av unga kreativa ögon. Jag ser fram mot slutresultatet, säger Monika Larsson, kommunikationsdirektör i Södertälje kommun.

 

Syftet är att profilera Södertälje som en attraktiv kommun för företag och entreprenörer som vill expandera sin verksamhet i storstadsregionen eller som överväger att flytta sin verksamhet hit. Arbetet ska presenteras för Södertälje kommun den 14 maj och visas på slututställningen på Berghs i Stockholm den 23-25 maj.

 

I arbetsgruppen ingår:

Anders Bergmark, planner

Anna Hibbs, marknadskommunikatörer

Elsa Andrén och Sophie Hedberg, produktionsledare

Mattias Johansson, art director

Carl Fredrik Jannerfeldt, copywriter

Mattias Josefsson, kommunikationsstrateg


För mer information kontakta mig via bloggen.

Av Mattias Josefsson - 4 maj 2008 08:28

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Analysera vem som underhåller bilden av SVT som den stora monopolisten och varför dessa krafter gör det. Starka krafter styr nämligen mot ett tv-landskap där kassan avgör. Det skriver Henrik Ekman, vetenskapsjournalist på SVT, på SvD Brännpunkt i dag.

 

Han ställer bland annat frågan: Varför är det ok att på DN:s ledarplats göra reklam för konkreta tv-program i kommersiella kanaler bara för att tidningens egna skribenter är profilerade medarbetare där?

 

Han syftar på Niklas Ekdals program i Axess tv och Peter Wolodarski, som har ett eget program i TV8.

 

Likaså frågar sig Henrik Ekman hur det kan passera utan reaktioner att Lars Adaktusson i sin SvD-kolumn driver krav som har direkt betydelse för hans egen försörjning.

 

Ekmans debattartikel är ett intressant inlägg som breddar diskussionen som i vanliga fall belyses tröttsamt mycket ur ett perspektiv. Debatten behöver vidgas för att den ska bli fruktsam och för att ett bra resultat ska nås som är till störst gagn för herren på täppan – tv-tittaren.


Tillägg:

Jag lägger in en länk till den omtalade debatten mellan Janne Josefsson och Lars Adaktusson i SVT (!) med anledning av min kommentar till Kalles kommentar.

Ovido - Quiz & Flashcards