Alla inlägg under maj 2008
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com
När jag läste igenom Anteckningar om en identitet – bland annat kärnan som konstaterar att varumärket ska skilja sig från konkurrenterna – kom jag att tänka på ett av de exempel som Torsten Nilson har i sin bok Ladda ditt varumärke. (länk till engelsk version)
Exemplet är hämtat från dåvarande Sovjet där alla tv-apparater som tillverkades på fabriker runt om i landet såldes under samma varumärke.
Varumärket i sig var ur ett konsumentperspektiv meningslöst. Det fyllde egentligen ingen funktion eftersom det inte fanns några konkurrenter att särskilja sig ifrån.
Nilson skriver: Med tiden blev det tämligen allmänt känt att apparater med en viss sekvens i tillverkningsnumret kom från en speciell fabrik. Denna kunskap var irrelevant tills man också upptäckte att apparaterna från en fabrik var bättre än de som kom från de andra.
Summa summarum blev att kunderna började leta efter apparater inom en viss tillverkningsserie.
Nilson konstaterar: Det verkliga varumärket var nummersekvensen, inte namnet på apparatens framsida.
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com
Hittade anteckningar från kursen Konkurrens- och varumärkesstrategi i höstas där Annika Rehn, numera plannerchef på Lowe Brindfors, var kursansvarig tillsammans med Anders Hedén. Han har förresten gett ut boken Modefabriken: Kreativt affärsmannaskap från insidan tillsammans med sin sambo Jane McAndrew. Oavsett, tycker att anteckningarna om varumärkesidentitet är talande i sig och delar gärna med mig av dem. Kanske har du någon nytta av dem.
Kärnan
Varumärkets själ, hjärta, värden och vad det tror på. Organisationens kompetens och vad de står för.
Ska vara långsiktigt hållbara värdepåstående
Gör varumärket unikt och relevant.
Perferi
Ofta aspekter från organisationen och/eller personlighet
Gör varumärket mer mångfacetterat, komplett och intressant.
Kondenserar kunskap och är framåtriktad.
Värdeerbjudande
Funktionella fördelar
Ger konsumenten rationella skäl att köpa produkten.
Jeans köps utifrån emotionella fördelar men man behöver funktionella fördelar för att förklara och försvara sitt val inför vänner.
Begränsning funktionella fördelar
Styr inköpsbeslut
Möjligheterna
Exempel Volvo
Emotionell – är säker i Volvo
Funktionell – bäst i test
Emotionella fördelar
Begränsning: varför, hur?
Självuttryckande fördelar
Det konsumenten vill att andra ska uppfatta om dem när de använder produkten:
Se till att delarna i värdeerbjudandet hänger ihop.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 | ||||||
5 | 6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 | 18 | |||
19 | 20 |
21 | 22 | 23 |
24 | 25 | |||
26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
31 |
||||
|