Alla inlägg den 19 juli 2007

Av Mattias Josefsson - 19 juli 2007 15:02

Över en kvarts miljon löntagare har lämnat a-kassan sedan årsskiftet. Blir de arbetslösa, vilket jag givetvis inte hoppas, återstår socialbidrag. Nog har arbetslöshetsförsäkringen försämrats och fördyrats – och det i rask takt. Men att vara oförsäkrad är att spela rysk roulett men sin inkomst och sina tillgångar.

 

För den som blir arbetslös och inte är med i a-kassan återstår alltså socialbidrag. Och för att ha rätt till försörjningsstöd, som det heter, krävs att du gjort dig av med alla dina finansiella tillgångar. På ren svenska betyder det att äger du en bil, villa eller bostadsrätt, aktier eller obligationer, eller annan egendom av ett större värde, måste du först göra det av det innan du kan få ekonomiskt stöd.

 

Att fundera på att gå med i a-kassan när det börjar dofta uppsägning på arbetsplatsen är väl sent. Numera krävs att du varit medlem i a-kassan och dessutom har arbetat i ett år för att du ska ha rätt till ersättning vid arbetslöshet.

 

Ponera att du blir arbetslös den 1 januari 2009. Det betyder att senast den 31 december i år måste du gå med för att ha rätt till ersättning. Och vem kan vara så synsk och ha koll på om arbetsplatsen finns kvar och i så fall om din kunskap behövs.

 

Vi lever i en högkonjunktur i dag. Men hur ser det ut den 1 januari 2009? Det är inte säkert tidningarnas sidor med platsannonser är lika många då som nu. Det känns som man utsätter sig själv och sina närmaste anhöriga för ett ekonomiskt högt spel, antagligen ett mycket högre spel än vad många av dessa personer är medvetna om.

 

Det minskande antalet medlemmar i a-kassan kommer på sikt att gå ut över alla löntagare – även oss som har ett jobb och är med i a-kassan.

 

När de oförsäkrade inser i vilken situation de har satt sig kommer deras vilja att ta ett arbete till en låg lön att öka markant. Något som sätter press på hela lönebildningen i Sverige. Och hur ska jag kunna försvara min lön när någon annan är villig att utföra samma arbete till betydligt lägre lön.


Jag betalar inte till avgiften till a-kassan bara för att jag tycker synd om de som är arbetslösa. Inte heller för att jag tror att jag kommer att bli arbetslös. Det är väl ingen som – utan anledning – räknar med att man ska bli arbetslös. Jag betalar avgiften till a-kassan för att de som inte har jobb inte ska ta mitt jobb till lägre lön. 


Det ska bli intressant att se hur svensken resonerar med bilförsäkringen som höjdes nu vid halvårsskiftet. Hur lång är näsan i den här frågan, hur blond är svensken och hur blåa är ögonen, kanske lika bra att säga upp den och köra oförsäkrad, eller?

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards