Alla inlägg under februari 2008

Av Mattias Josefsson - 10 februari 2008 08:13

Av all reklam är den i tv:n mest störande följt av reklam via e-post eller sms. All reklam som upplevs självvald har större acceptans hos konsumenten än den som upplevs som påtvingad. Det visar en kommande avhandling vid Göteborgs universitet.  


Det pratas i dag lika mycket reklam som politik i de svenska stugorna. I alla fall om man ska tro på vad forskaren Marie Grusell vid institutionen för journalistik och masskommunikation har kommit fram till när hon undersökt vad befolkningen tycker om reklam i morgonpress och tv.
– Reklam är ett vanligt samtalsämne. Man pratar lika mycket om reklam som om politik.

 

Avhandlingen visar också att det finns politisk skillnad i inställningen till reklam.
– Man accepterar reklam mera ju längre till höger man står. Detta har länge varit lite av en vedertagen sanning i reklam- och mediebranschen, men det har aldrig undersökts vetenskapligt tidigare. Nu är det gjort och det visar sig att den uppfattningen stämmer, säger hon till TT.


Mest accepterad är reklam som konsumenten själv kan styra över, exempelvis i en tidning där man kan välja att bara bläddra förbi. Det förklarar varför reklamfilmer på Youtube röner stora klickframgångar – konsumenten väljer själv att se filmen.


Värre är det med reklam som konsumenten inte kan kontrollera, exempelvis tv-reklam och reklam via e-post.  

Det flesta menar också att andra påverkas mer av reklam än vad de själva gör.

– Den inställningen är mycket tydlig, och det gäller framför allt tv-reklam.

 

Underlaget i undersökningen baseras på data från SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Omkring 3 000 personer är tillfrågade och cirka 1 700 av dem svarade.


Läs också min andra blogg: Breven till Marlon

Av Mattias Josefsson - 9 februari 2008 09:11

Fram till häromdagen kunde den biosugne surfaren spana in det aktuella bioutbudet på biotider.se. I januari hade sajten 90 000 besökare. Nu är den stängd på grund av att SF Bio bara vill att informationen finns på deras egen sajt. Urkorkat och totalt tanklöst. Varför inte uppmuntra och samarbeta när du har en person som självpåtaget vill vara ambassadör för dina produkter.

 

Jag har i flera inlägg skrivit om de nya förutsättningar som nätet ger kommunikationen. Ett företag eller organisation kan i dag inte ha samma kontroll över sitt varumärke som före internet. Det gäller som företag att förhålla sig till detta faktum och samspela med mottagaren.

 

SF Bio har tydligen inte insett dessa nya villkor. Svd skriver:

”Enligt SF Bio finns det två problem med biotider.se. Ett är att alltså att bioprogrammet läggs ut på en annan sajt än deras egen, men allvarligare är enligt Thomas Runfors det faktum att biotider direktlänkar till SF:s bokningssida – något som gör att användarna missar sf.se:s förstasida och de erbjudanden och information som finns där. ” 


Det hade varit mer naturligt och insiktsfullt av SF att uppmuntra ambassadören biotider.se. SF borde istället ha frågat sig hur det kommer sig att biotider.se lyckades dra så många besökare trots att SF mer eller mindre har samma information på deras sajt? Det kanske till och med är så att biotider.se når en annan målgrupp – en grupp som inte SF kan attrahera själva.  


Svd:s Martin Jönsson utsåg häromdagen SF till vinnare i tävlingen tydligast stenåldersperspektiv på nätet. Och man kan bara hålla med.


Mer om nätets nya villkor:

Facklig idé ökar ditt inflytande på nätet

Handels, ni kan inte ducka - ni finns redan på Facebook

Glocalnet öppnar kundtjänst på Facebook

Nätet ger konsumenten ökad makt

Av Mattias Josefsson - 7 februari 2008 19:13

En enorm storm rasar i Sverige. En gigantisk opinion mot regeringens förslag på försämringar av sjukförsäkringen som nu är ute på remiss. Allt från försäkringsbolag till arbetsgivarorganisationer, fack, den politiska oppositionen och tidningarnas ledarsidor. Till och med internt inom regeringspartierna får förslagen klent stöd.

 

En undersökning som Länsförsäkringar gjort bland sina kunder visar att 75 procent är starkt kritiska till regeringens förslag att inför ett tak i sjukförsäkringen. Liknande siffror visar den undersökning som TCO gjort.

 

Svenskt Näringslivs socialförsäkringsexpert Sofia Bergström slår fast förslaget strider mot EG-rätten.

 

LO menar att de förslag som nu är på remiss bryter mot flera ILO-konventioner och är ett grundlagsvidrigt intrång i avtalsfriheten. Landsorganisationen anser också att regeringen gör ingrepp i den fria förhandlings- och avtalsrätten samtidigt som det pågår samtal mel­lan arbetsmarknadens parter för att undersöka möjligheterna för ett nytt huvudavtal är minst sagt anmärkningsvärt.

 

Svenska Dagbladets ledarskribent PJ Anders Linder frågar sig hur man retar upp så många människor som möjligt så mycket som möjligt till så liten nytta som möjligt? Det måste vara nyfikenhet på den frågan som ligger bakom regeringens försök att stoppa frivilliga sjukförsäkringar, konstaterar han.

 

Även i regeringspartierna höjs kritiska röster mot förslaget, både centerpartister och moderater har öppet kritiserat förslaget.

 

Det blåser verkligen friskt inom alla delar av samhället. Måtte vinden tjuta tillräckligt högt i knutarna runt regeringskansliet så att de världsfrånvända beslutsfattarna vaknar till liv.

Av Mattias Josefsson - 6 februari 2008 19:25

Artikel skriven till avdelningstidningen i IF Metall Göteborg. 

Bloggar, nätverk som Facebook och videosajten Youtube ökar den enskilde människans inflytande. I dag kan du i allra högsta grad påverka bilden av ett företag, organisation eller ett parti, som tvingas tänka om.

 

När vår första handelsminister i den nuvarande regeringen, Maria Borelius, tvingades avgå var det en bloggare som fick henne på fall genom sina avslöjanden.

 

I Egypten kunde bloggare med hjälp av videosnuttar från mobiler avslöja poliser som torterade medborgare. De korta filmsekvenserna ledde till att tidningar i det diktatoriska landet vågade börja skriva om fallet – som var långt ifrån det första – och att poliserna ställdes inför rätta.

 

I dag är det lätt att hitta eller bilda nätverk på internet där åsikter och information kan spridas blixtsnabbt. Nätverken bygger på samma tanke som när facket en gång bildades; stärka sitt inflytande genom att hålla samman.

 

Det gör att företag och organisationer i dag har svårt att fullt ut kontrollera hur deras varumärken används och framställs.

 

När kunder slöt sig samman på Facebook för att framföra klagomål mot telefonibolaget Glocalnet svarade företaget med att öppna en kundtjänst på communityn. Fyra anställda läser inlägg på Facebook och bloggar. Glocalnet insåg att där företaget diskuteras ska också de finnas.

 

Det är viktigt att inse att villkoren för att kommunicera i grunden nu förändras. Det går inte att stoppa huvudet i sanden. Verkligheten finns där ändå. Aldrig tidigare har det varit så viktigt för företag och organisationer att ha koll på vad som händer i omvärlden – nätet inkluderat.

Av Mattias Josefsson - 6 februari 2008 05:53

IF Metall kan tänka sig att vidga begreppet för vad som är internationellt konkurrensutsatt och se över dagens lönebildningsmodell där industrin ska vara normerande. Förbundet går därmed Unionen till mötes.

 

– Man kan inte bara prata om industrin. Jag vill vidga begreppet till hela exportsektorn. Ett antal företag inom tjänstesektorn är också utsatta för internationell konkurrens.

 

Detta uttalande gjorde Unionens förbundsordförande Mari-Ann Krantz den 7 januari i Svenska Dagbladet. Hon pekade ut IT-sektorn som en bransch som omfattas i begreppet exportsektorn.

 

Nu kan även IF Metall tänka sig att se över vilka sektorer som ska omfattas i lönenormeringen, meddelar förbundets avtalssekreterare Anders Tiderman i LO-tidningen.

 

Tidningen skriver:

”IF Metalls avtalssekreterare Anders Tiderman säger nu att utvecklingen gör att alltfler branscher är internationellt konkurrensutsatta på samma sätt som den egentliga industrin – och att det gör att modellen för lönesättningen kan behöva ändras. Han tänker då i första hand på transportsektorn och på IT-branschen.”

Den nya definitionen innebär också att ett av de förbund som i höstas formerade sig mot IF Metall i grälet om kvinnopotternas vara eller icke bjuds in till att vara med och sätta riktmärket. Teoretiskt skulle Transport kunna sluta det första avtalet och därmed bli normerande.

 

IF Metall hoppas nu på en öppen diskussion. Förutsättningen för en sådan är – trots höstens upprivna debatt – bättre med den nu lite ödmjukare tonen.

Av Mattias Josefsson - 5 februari 2008 07:37

På tio år har LO-förbunden tappat 450 000 medlemmar. Det motsvarar hela IF Metall, och ytterligare 40 000 personer. Självklart spelar den borgerliga regeringens dramatiska höjningar av fack och a-kasseavgift det senaste året in i dessa trista siffror. Men även den socialdemokratiska politiken har stor inverkan.

 

För tio år sedan rensade socialdemokraterna upp i det ekonomiska träsk som den borgerliga regeringen lämnade efter sig i början av 1990-talet. Medborgarna erbjöds mest åtstramningar. Men en av förra årtiondets största satsningar Kunskapslyftet och den utbyggda Högskolan ger nu avtryck i fackens medlemssiffror. Framgångsrik socialdemokratisk politik har minskat antalet medlemmar hos framför allt LO.

 

Samtidigt har Saco-förbunden ökat med 113 000 medlemmar, vilket är ett tecken på att Sverige har lyft sig kunskapsmässigt.

 

Att trenden ändå är en sjunkande organisationsgrad på arbetsmarknaden har rimligen flera orsaker. Förutom den redan nämnda borgerliga politiken brukar även högkonjunktur innebära minskat intresse för fackligt medlemskap. Den fackliga kulturen är heller inte lika stark bland akademiker som bland exempelvis industriarbetare.

 

För facken och ytterst medlemmarna är tappet allvarligt och innebär minskat inflytande på arbetsplatsen och i samhället. Facken jagar febrilt kostnader och de hål som får medlemmarna att fly. Flera förbund satsar också sammanlagt över 100 miljoner kronor i rekryteringskampanjer. En intressant och högst relevant fråga i detta sammanhang är varför trots allt så många väljer att betala hundratals kronor varje månad till facket.

Av Mattias Josefsson - 2 februari 2008 16:06

Läs gärna min debattartikel som publiceras på Aftonbladets debattsida i dag.


 Inom resebranschen är man förvånad över att intresset bland resenärerna är svalt att köpa någon form av klimatkompensation i samband med att man beställer resan. Men vad hjälper det att jag köper en bit regnskog när flygbolaget jag åker med spyr ut miljögifter, är min fråga till resebranschen. Ni underskattar intelligensen hos oss konsumenter. För det bolag som tänker om först finns en fantastisk marknadsposition att lägga beslag på.

För snart ett år sedan blev det möjligt att räkna­ ut och kompensera för sina koldioxid­utsläpp på SAS hemsida. Sedermera följde Luftfartsverket och även flera resebolag efter som Ving, Fritidsresor, Apollo och Resfeber.


Läs mer: www.aftonbladet.se
Ovido - Quiz & Flashcards