Direktlänk till inlägg 25 februari 2008

ICA satsar på smalare relationer med fet reklamkampanj

Av Mattias Josefsson - 25 februari 2008 18:58

I en stor annonskampanj uppmanar ICA konsumenter att dela med sig av sina recept till nya kokboken ”Hela Sveriges husman”. Även denna kampanj från ICA är relationsinriktad men med en betydligt smalare målgrupp än tv-serien med Stig.

 Relationssyftande reklamkampanj från ICA.

I sin nya reklamkampanj vill ICA göra en bok tillsammans med kunderna – men inte alla kunder. Reklamen riktar sig i första hand till dem som är vana att tillbringa tid vid spisen och som vill dela med sig av sina erfarenheter. Boken riktar sig till en målgrupp som definieras som experter – en målgrupp som vill interagera.

 

Målet med reklamen med ICA-Stig är rimligen att göra relationen så nära och så laddat med positiva känslor att ICA rent mentalt kommer närmare de allra flesta av sina kunder. Det i sin tur underlättar för butikskedjan att långsiktigt sälja mer. Tv-reklamen har en tämligen bred målgrupp. Du behöver inte vara expert på mat för att kunna ta den till dig samtidigt som den kan roa även den som tillbringar timmar i köket.


Läs också min blogg Breven till Marlon.

 
 
Calle Fridén

Calle Fridén

25 februari 2008 21:07

Det enda felet ICA gör är att de tror att svenska folket faktiskt vill ha husmanskost, vilket t ex Restaurangakademin inte tror. Det finns en myt och glorifiering kring denna kost, som krasst sett vare sig är nyttig eller god, baserad på fattiga och ensidiga skördar, och undergödda djur.
Jag har massor med kokböcker om husmanskost. Det måste vara en allvarlig missuppfattnig när man tror att det skulle behövas en till. ICA har själva producerat minst tretton sedan nittiotalet.
Men man skulle kunna säga att just kring den svenska husmanskosten finns det en nationell samling som överskrider partigränserna. Och detta trots att det vi kallar husmanskost knappast kan sägas vara det - i själva verket är det maträtter som stammar från den första välbärgade medelklassens bord. Det var knappast var mans mat.

http://utsiktfranetttak.blogspot.com

 
Ingen bild

Mattias

26 februari 2008 05:33

Jag förvånas också över utbudet av kokböcker - och matprogram för den delen - som inte tycks sina utan snarare tvärtom.

Det sker samtidigt som försäljningen av färdigmat ökar och svensken spenderar allt mer pengar på att renovera och lyxa till sitt kök.

Jag drar samma slutsats som du; de kokböcker jag har i hyllan håller än.

 
TheMighty

TheMighty

9 mars 2008 00:23

Jag älskar spisen, jag älskar mina kokböcker, jag handlar på ica och jag är kommunikationsstrateg... Skulle aldrig skicka något dit, snygg cover-up för att byta fokus från rutten köttfärs, fusk och annat skit. Vi lagar inte mer mat som Mattias skriver förutom en del av oss som inte bor i Stockholm och behöver sitta på t-banan eller pendeln 1,5 timme enkel resa.

http://themighty.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards