Direktlänk till inlägg 17 februari 2008

PR kan jämföras med inkonsistent reklam

Av Mattias Josefsson - 17 februari 2008 17:01

När varumärket tränger igenom schemat i människors medvetande blir effekten större oavsett om det handlar om pr eller inkonsistent reklam i form av filmer på Youtube eller produktplacering i senaste Bond-filmen.

 

Värdet av redaktionellt utrymme är större än en annons i motsvarande format. Det är de flesta bedömare överens om, däremot inte hur mycket mer. Anledningen är att människor tar till sig informationen på ett mer okritiskt sätt än om samma information förmedlas i en annonstext.

 

Peter Malmsten konstaterar i Mediebilden i verkligenhet (Liber 2002):

”Publicitet sägs vara värd till exempel 3, 6 eller 8 gånger värdet av en annons i motsvarande format. Det är mycket svårt att jämföra värdet på redaktionellt utrymme med priset för annonsutrymme eftersom det är en mängd faktorer som spelar in. Publicitet är inte en annons och påverkar publikens sätt att läsa eller titta och använda sig av informationen.”

 

Samtidigt konstaterar Micael Dahlén i Marknadsförarens nya regelbok (Liber 2003):

”Den konsistenta reklamen stoppas direkt av schemat i människors medvetanden. Eftersom folk redan har en färdig bild av varumärket räcker det att bara notera reklamen – sedan gör det befintliga schemat jobbet. När reklamen blir inkonsistent tränger den igenom schemat. På så sätt bearbetas varumärket mer och får ett större utrymme i folks medvetanden. Därför blir det lättare att komma ihåg varumärket. Samtidigt bryter reklamen slentrianen och gör varumärket mer intressant.”

 

Dahlén menar alltså att när reklamen sticker ut utanför de referensramar som människor har om varumärket blir påverkanseffekten större. Ett resonemang som påminner om det Malmsten för om pr.

 

Det får mig att – om inte likställa – så åtminstone jämföra inkonsistent reklam och pr. Och frågan är var gränsen går mellan pr, inkonsistent reklam och produktplacering.


Jämför bara de här två filmerna. En gjord av ett par entusiaster och en annan gjord av en annan sorts entusiast.


Och vad räknas det här som? Den första filmen är uppenbar reklam - konsistent. Men är den andra filmen inkonsistent, konsistent, pr eller bara på skoj.


Läs också min blogg Breven till Marlon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards