Alla inlägg under juni 2008

Av Mattias Josefsson - 3 juni 2008 08:19

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


I Storbritannien i det närmaste tävlar företagen om att framstå som mest miljövänligt. Det rapporterar ekonomiekot nu på morgonen. (Klicka på ekonomiekot. Inslaget täcker halva sändningen.) Bland annat vill British Telecom, BT, minska sina koldioxidutsläpp med 80 procent fram till 2020 jämfört med 1996.

 

Företaget ska bland annat se över sin elförbrukning och sitt resande. BT har som mål att en fjärdedel av företagets energianvändning ska komma från vindkraft 2016.

– För det första vill vi göra något åt klimatförändringar och för det andra kommer energin att kosta mer i framtiden. Dessutom ber oss våra kunder om att göra det här, säger BT:s miljöchef i inslaget.

 

I söndags skrev jag att handling kommer före kommunikation. För mig förefaller det som om BT är ett exempel på det motsatta och som kan komma att stå företaget dyrt om det visar sig att företaget lovar mer än vad det kan hålla.

 

Handla först, kommunicera sedan.

Av Mattias Josefsson - 1 juni 2008 15:47

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


”Det finns många forskare och andra som argumenterar för att kommunikation alltid måste vara en konsekvens av handling när det gäller socialt ansvarstagande. Forskarna Doorley och Garcia uttrycker det exempelvis på följande sätt:

 

… handling säger mer än ord när företag kommunicerar ansvar. Chefer borde avstå från frestelsen att demonstrera företagsansvar via pressmeddelande och reklam. Företagskommunikation och marknadsföring borde stötta, inte driva, företags ansvarsprogram.

(Doorley & Garcia 2007, s.368: Vår översättning)

 

Utgångspunkten för kommunikation av socialt ansvarstagande måste alltså vara organisationens faktiska aktiviteter inom området. Att slå sig för bröstet och lova mer än vad man sedan kan hålla är ofta förödande utifrån ett trovärdighets- och anseendeperspektiv.”

 

Citatet är hämtat ur boken CSR: Företagsansvar i förändring s.135-136 Boken är bland annat skriven av Maria Grafström, som bjöd in mig till releasepartyt när boken släpptes i slutet av april.

 

Har ägnat en stund av helgens soliga timmar åt att koppla av och läsa boken. Den belyser Corporate social responsibility ur flera intressanta perspektiv som ger läsaren anledningar till reflektion både en och två gånger.

 

Jag fastnade för citatet ovan, som visserligen gäller för all kommunikation. Men den beskriver på pricken den utgångspunkt och det utförliga resonemang som fördes i arbetsgruppen på Berghs då vi arbetade fram konceptet Project Think för Södertälje kommun.

Ovido - Quiz & Flashcards