Direktlänk till inlägg 10 februari 2008

Professor Lewins resonemang skevar

Av Mattias Josefsson - 10 februari 2008 13:25

I dag skriver professorn i statsvetenskap Leif Lewin DN-debatt. Han skriver bland annat:


Regeringens dåliga opinionssiffror fortsätter att förbrylla forskare och medier. Folk har fått jobb. Utanförskapet har brutits. Talar inte dessa resultat sitt tydliga språk? Borde inte väljarna vara nöjda med en så framgångsrik regeringspolitik och ge alliansen sitt stöd? 


Lewin konstaterar att ideologierna, kallat idérepresentationen, fått stå tillbaka för en mer resultatinriktad syn på politiken.

 

Lewin menar att det som kan få soffliggare att ta sig till valurnan är företrädare som liknar dem själva. Han tar bland annat som exempel att en arbetare väljer en arbetare.

 

Detta resonemang skevar. Jag hävdar att väljarna snarare ur ett ledarperspektiv väljer den företrädare de själva skulle vilja vara. Det betyder exempelvis att arbetare mycket väl kan rösta på en tjänsteman eftersom han/hon strävar efter och vill identifiera sig med en tjänsteman.

 

Jag tror inte heller att partiföreträdarna i sig är så starka att de kan locka soffliggare till vallokalen. Det som avgör slutligen är det budskap partierna förmedlar. Om ointresse är anledningen till varför folk avstår att rösta ska budskapet vara nytto- och resultatinriktat snarare än idéburet.

 

Jag hävdar att det är stor skillnad mellan idé/resultat/företrädare och den bild som förmedlas av de samma av partier, medier och väljare själva. Jag har skrivit om det tidigare och jag menar att det är just här som det har brustit för den sittande regeringen.

 

Visst reagerar du om jag målar upp en bild där jag sätter ett vackert landskap i strålkastarljuset och sedan när du tänder ljuset i  hela lokalen inser du att större delen av bilden består av en anskrämlig soptipp.

 

Under valrörelsen förmedlade de borgerliga partierna en bild av en idé och ett resultat som attraherade tillräckligt många väljare för en borgerlig valseger. Men efteråt har väljare uppfattat att den bild som vann deras röst inte stämmer överens med det som levereras.

 

Därför straffas nu den sittande regeringen av väljarna. Riktigt hur de borgerliga partierna ska tas sig ur situationen är svårt att se då man brutit mot det som framställdes som kärnvärden i valrörelsen.


Läs också min andra blogg: Breven till Marlon

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards